Eén op de vijf consumenten keert niet meer terug bij een webwinkel nadat deze is gehackt. Dat blijkt uit het jaarlijkse Consumer Loss onderzoek van KPMG.
Consumenten geven aan op de hoogte te zijn van de potentiële gevaren waar webwinkels mee te maken hebben. Negentien procent van de 448 ondervraagden geeft aan te stoppen met het doen van online aankopen wanneer een webwinkel is aangevallen en er data op straat terecht komt. Zij zouden zelfs niet terugkeren wanneer de webwinkel alle noodzakelijke stappen heeft doorlopen om aanvallen af te kunnen slaan.
Van de consumenten die afhaken, geeft 33 procent aan dat het openbaar worden van hun persoonlijke gegevens hen minimaal drie maanden weerhoudt van het doen van online aankopen, ongeacht de webwinkel. Het wegblijven bij aangevallen webwinkels komt volgens hen met name door het ontbreken van een duidelijk plan om volgende aanvallen te voorkomen.
KPMG ondervroeg naast consumenten ook honderd cybersecurity directeuren die werkzaam zijn in retail. Zij geven aan dat het voorkomen van dergelijke aanvallen lang niet altijd leeft in de directies van retailers. Liefst 55 procent geeft aan in het afgelopen jaar geen extra investeringen te hebben gedaan in de beveiliging van hun systemen. 42 procent heeft geen direct verantwoordelijke voor informatiebeveiliging.
Reacties 0