Supermarktketen Dirk wil zijn winkelbestand geleidelijk uitbreiden vanuit het huidige marktgebied. “We kunnen met onze formule overal succesvol zijn”, zegt directeur Marcel Huizing tegenover RetailWatching.

Dirk is nu vooral vertegenwoordigd in het westen van het land, terwijl ook in het oosten steeds meer winkels openen. In het noorden en de zuidoostelijke helft van het land is de retailer nog niet aanwezig. “Landelijke dekking zou heel mooi zijn, maar we willen weloverwogen groeien en niet ten koste van alles”, aldus Huizing. Zo wil hij niet in één keer een vestiging in Groningen openen, als daartussen niks zit. "Wel hebben we al landelijke naamsbekendheid, best uniek voor een keten die niet landelijk aanwezig is."

De fysieke winkels blijven de corebusiness voor Dirk, zegt de directeur. “Maar we zien ook wel dat we online niet weg kunnen blijven.” De supermarktketen is serieus bezig met een webwinkel, al kan Huizing nog niet zeggen wanneer die er komt. “Vooralsnog verdient niemand geld online, en wij willen het wel in één keer goed doen.” Dirk leert daarbij naar eigen zeggen veel van zusterformule DekaMarkt, die wel al een webshop heeft.

Op RetailWatching gaat Huizing in op onder meer het stadswinkelconcept, nieuwe groeibronnen voor supermarkten en de marketingtechnische uitdagingen van Dirk.