​Hornbach gelooft in Nederlandse megawinkels

Hornbach vindt de Nederlandse markt grotendeels vergelijkbaar met de andere hoogontwikkelde markten waar het opereert. “Verschil is dat Nederland veel bouwmarktketens heeft die zich vooral specialiseren in de middelgrote formaten”, zegt bestuursvoorzitter Albrecht Hornbach tegen MIX.

De Duitse bouwmarktketen opende deze week zijn vestiging in Amsterdam, de twaalfde in ons land. Die telt twintigduizend vierkante meter, terwijl de winkel in Breda met 24 duizend de grootste in Nederland is. Hornbach heeft die grote winkeloppervlaktes naar eigen zeggen nodig. “Omdat we zo’n zestigduizend artikelen op voorraad hebben en we onze klanten geen ‘nee’ verkopen”, aldus de topman in De Financiële Telegraaf.

Hornbach wil uiteindelijk groeien naar twintig tot 25 winkels in ons land. De dhz-keten opent in ieder geval nog in Den Haag, Zwolle, Enschede en Duiven. Doordat goede locaties schaars en duur zijn, is het expansietempo gelimiteerd, stelt Hornbach. Ook de vele bezwaarprocedures van concurrenten, die hij ‘onzinnig’ noemt, vertraagt de uitbreiding. “Maar in de twintig jaar dat we hier zijn, hebben we geleerd ze in te calculeren.”

RetailTrends