In de Werkspoorkathedraal in Utrecht organiseert Praxis de Makers-Beurs. Medewerkers kunnen dan in gesprek met leveranciers en elkaar over producten en services binnen hun bedrijf. Ook Corine Duchenne is beide dagen aanwezig. RetailTrends ging langs en in gesprek met de ceo.
Het thema van de beurs is duurzaamheid. Is dat een belangrijk speerpunt voor het bedrijf?
“Verduurzaming is een groot thema binnen Praxis, maar in alle sectoren is duurzaamheid nu een belangrijk punt. Wij doen heel erg ons best om de winkels zo duurzaam mogelijk te maken, maar we weten inmiddels dat meer dan 90 procent van onze CO2-uitstoot buiten onze winkels om wordt gemaakt. 52 procent komt voort uit de productieketen en 43 procent zit bij de consument.
Het is dus belangrijk dat we in gesprek gaan met de leveranciers. Daarvoor moeten we ook samenwerken met branchegenoten. Als iedereen wil verduurzamen, kunnen de grote leveranciers daar makkelijker op inspelen en kan alles goedkoper worden gemaakt. Hoe groter je dat kan aanpakken, hoe makkelijker het wordt.
Dan heb je nog de klanten, die we willen...
In de Werkspoorkathedraal in Utrecht organiseert Praxis de Makers-Beurs. Medewerkers kunnen dan in gesprek met leveranciers en elkaar over producten en services binnen hun bedrijf. Ook Corine Duchenne is beide dagen aanwezig. RetailTrends ging langs en in gesprek met de ceo.
Het thema van de beurs is duurzaamheid. Is dat een belangrijk speerpunt voor het bedrijf?
“Verduurzaming is een groot thema binnen Praxis, maar in alle sectoren is duurzaamheid nu een belangrijk punt. Wij doen heel erg ons best om de winkels zo duurzaam mogelijk te maken, maar we weten inmiddels dat meer dan 90 procent van onze CO2-uitstoot buiten onze winkels om wordt gemaakt. 52 procent komt voort uit de productieketen en 43 procent zit bij de consument.
Het is dus belangrijk dat we in gesprek gaan met de leveranciers. Daarvoor moeten we ook samenwerken met branchegenoten. Als iedereen wil verduurzamen, kunnen de grote leveranciers daar makkelijker op inspelen en kan alles goedkoper worden gemaakt. Hoe groter je dat kan aanpakken, hoe makkelijker het wordt.
Dan heb je nog de klanten, die we willen helpen om te verduurzamen. Op deze beurs kunnen de medewerkers via de leveranciers, maar ook door kennissessies, tips en kennis op doen over duurzaamheid. Deze kennis kunnen zij dan weer met onze klanten delen.”
Hoe gaat het met de dit jaar uitgerolde marketplace?
“De groei bij de fysieke winkels is op dit moment beperkt, maar er zijn andere manieren om meer klanten te bereiken. Dat kan online heel goed. De marketplace is een toegevoegde waarde in ons aanbod en geeft ons ook nieuwe ideeën. Als producten daar heel goed aanslaan, kunnen we ze ook in het assortiment opnemen. Zo gaan we beter aan de klantbehoefte voldoen.
De volgende stap is om via de marketplace de klanten naar onze kanalen te krijgen en in de winkel te verwelkomen. Daarbij moet het aanbod breder worden, zodat er meer traffic komt. Via de marketplace kunnen we namelijk leveranciers en consumenten binden. De leveranciers bepalen dan ook zelf, binnen kaders die Praxis heeft opgesteld, wat ze erop zetten. De producten moeten uiteraard wel doe-het-zelf gerelateerd zijn.
Als het platform groeit, groeit ons aanbod en onze traffic. We gaan dit jaar kijken hoe het zich verder ontwikkelt. Via de marketplace kunnen we nog meer een ‘one-stop-shop’ te worden. Daar zijn we goed naar op weg. Door een breder aanbod kunnen de klanten vaker bij ons terecht.”
Die beperkte winkelgroei en zelfs sluitingen van filialen in 2023, hoe komt dat?
“Dat is een samenloop van omstandigheden geweest. Er sloten filialen door nieuwe bestemmingsplannen, zoals in Leiden en Utrecht. Het filiaal in Enschede had het moeilijk door de komst van een nieuwe bouwmarkt, maar daar hebben we nog een filiaal, dus het is ook niet zo dat we daar weg zijn. Kortom: er waren legio redenen, maar het is niet een grote ontwikkeling.
We proberen in Nederland overal om de hoek te zitten, dat vinden we belangrijk. We proberen ook een diversiteit aan winkels te hebben. Dus afwisselend de verschillende concepten dichtbij te hebben; zowel Praxis City, in binnensteden, als de grotere bouwmarkten aan de randen.
We vinden het belangrijk dat de offline-optie er voor iedereen is. Dat als mensen iets nodig hebben tijdens het klussen, ze snel naar ons toe kunnen komen om nog iets te halen. De dekking van onze winkels in Nederland is op dit moment goed, maar als er ruimte is om ergens een nieuwe winkel te openen, zullen we dat altijd doen. Als er een kans is, pakken we die, maar het is geen doel op zich om meer vestigingen te openen.”
Hoe ziet 2024 eruit voor Praxis?
“We hebben voor 2024 een aantal nieuwe dingen op de planning staan. Allereerst wordt de app voorzien van nieuwe functionaliteiten. Als je in de app een product ziet en dan het juiste filiaal kiest, komt er te staan in welk gangpad het product te vinden is.
Een andere technologische vooruitgang is dat we verder investeren in AI. We willen dat meer gaan gebruiken voor onder meer klantenservice. Ook op het gebied van techniek; we gaan meer doen aan contentbranding via TikTok. Het is belangrijk dat we jonge mensen aan ons binden om voor ons te komen werken of als klant. Via dat kanaal kunnen we de jongere doelgroep beter bereiken.
Uiteraard hebben we voor 2024 ook weer verdere duurzaamheidsdoelen en willen we online verder ontwikkelen. Zoals ik al zei is het belangrijk om met de leveranciers om tafel te gaan en te kijken waar het duurzamer kan. Dat onze medewerkers er nu door deze beurs extra mee bezig gaan, geeft ook de mogelijkheid dit over te dragen aan de klant.”