​‘Nederland populair bij internationale retailers’

​‘Nederland populair bij internationale retailers’

Nederland staat op de vijfde plaats van landen die door internationale winkelketens als aantrekkelijke vestigingslocatie worden gezien. In Europa moet ons land alleen het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland voor zich laten, blijkt uit onderzoek van CBRE.

Het Verenigd Koninkrijk wordt met 65 procent het meest door internationale retailers genoemd als voorkeurslocatie om dit jaar vestigingen te openen. Frankrijk en Duitsland staan met respectievelijk 43 en 38 procent op de tweede en derde plaats. De Verenigde Arabische Emiraten staan in het onderzoek, dat zich op Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) richt, op de vierde plek. Nederland deelt zijn vijfde plaats met Spanje en Hongarije, die alle drie door negentien procent van de ondervraagde retailers worden genoemd.

De meerderheid van de ondervraagde retailketens breidt voorzichtig uit, blijkt verder uit het onderzoek. Zeventig procent verwacht dit jaar minder dan tien winkels in EMEA te openen. De grootste zorgen zijn de hoge kosten en het gebrek aan goede locaties. De helft van de ondervraagde retailers noemt die twee factoren als belemmerend voor de uitbreiding in 2017. De groei van e-commerce wordt als minder bedreigend ervaren: 81 procent gelooft niet dat online de uitbreiding van het aantal fysieke winkels zal beperken.

RetailTrends