De flagshipstore van Uniqlo aan Fifth Avenue is bijna onherkenbaar veranderd. Bijna alle trappen, pilaren en andere oppervlakken zijn van een kleurige tint en grafische ontwerpen voorzien. De dader: de Nederlandse ontwerpster Sigrid Calon.
De metamorfose moet de SuperGeometric-collectie van het Japanse modelabel promoten. Die is geïnspireerd op het nabijgelegen Museum of Modern Art. Het oorspronkelijke Japanse logo van Uniqlo was het startpunt, legt Calon uit aan Frame. Dat bestaat uit vier Japanse tekens, die voor Calon abstracte vormen zijn. "Mijn ontwerptaal is ook erg abstract, dus heb ik op basis daarvan vier vier eigen, nieuwe karakters gecreëerd."
Calon kende de winkel al van een eerder bezoek, wat haar een voordeel gaf bij het ontwerp. Zo wist ze van de vele trappen, spiegels en pilaren die er waren. Door die bestaande elementen als beginpunt te nemen, zette ze direct de toon voor het eindresultaat. Het kleurspektakel dringt de kledingcollectie, die vooral zwart-wit is, volgens haar niet te veel naar de achtergrond. Mooie kleding springt er altijd uit, ook in een omgeving met visueel 'lawaai', stelt zij.
Meer van dit soort samenwerkingen tussen retailers en kunstenaars zouden interessant kunnen zijn, denkt Calon. In een tijd waarin winkelen steeds meer een ervaring wordt, zou het je volgens haar over de streep kunnen trekken om naar een fysieke winkel te gaan. Zeker de tijdelijke aard van haar creaties, zoals die bij Uniqlo, maakt dat een winkelbezoek net zo veel haast krijgt als een optreden of tentoonstelling.
Reacties 0