C&A wil dat modemerken meer samenwerken bij het controleren van fabrieken. “Eén leverancier kan iedere maand of soms wel iedere week door een ander merk geaudit worden. Dat is in mijn ogen niet wenselijk”, zegt chief sustainability officer Jeffrey Hogue tegenover RetailTrends.
C&A heeft zelf zo’n honderd mensen in dienst die voornamelijk bezig zijn met het auditen van ruim tweeduizend fabrieken. Elke fabriek wordt zeker een keer per jaar beoordeeld, of vaker als de beoordeling daarom vraagt. De audits zijn erg rigoureus, stelt Hogue. “Soms doen twee mensen er drie dagen over om een audit te voltooien.”
Een betere, directe samenwerking tussen merken is één van de speerpunten van het duurzaamheidsbeleid van C&A. Hogue ziet daarvoor een belangrijke rol weggelegd voor convenanten. Zo is C&A net als onder meer de Bijenkorf, Primark en Inditex lid van de SAC en heeft de retailer in ons land het convenant Duurzame Kleding en Textiel ondertekend.
C&A publiceerde onlangs een lijst met meer dan tweeduizend leveranciersfabrieken, waar al zijn kleding wordt gemaakt. De Nederlandse keten wil zo de transparantie in de keten verhogen. “Transparantie leidt tot meer verantwoording en gedragsverandering”, aldus Hogue.
Lees op RetailTrends meer over hoe C&A en Zeeman hun leveranciers controleren.
Reacties 0