BingoBox heeft in China zijn eerste gemakswinkels zonder personeel geopend. Eind dit jaar wil de startup vijfduizend winkels operationeel hebben.
Na enkele maanden van testen in thuisstad Zhongshan, opende vorige maand in Shanghai de eerste voor consumenten toegankelijke winkel. Klanten met de WeChat-app op hun smartphone kunnen zichzelf toegang verschaffen tot de winkel. In tegenstelling tot bij het Amazon Go-concept, worden de producten niet automatisch afgerekend bij het verlaten van de winkel. Klanten moeten de producten op een zelfscanscherm leggen en afrekenen door een QR-code te scannen met WeChat Pay of Alipay.
Bij het verlaten van de winkel registreert een camera of alle producten die de klant bij zich draagt ook daadwerkelijk zijn afgerekend. Op afstand worden de beelden gecontroleerd om winkeldieven eruit te pikken. Hoewel in de winkel zelf geen personeel aanwezig is, kunnen klanten via een videoscherm hulp krijgen van een klantenservicemedewerker op afstand.
BingoBox opent naar eigen zeggen dagelijks nieuwe winkels. De startup hoopt een keten op te zetten van ‘mobiele pods’, via franchisers die hun winkel naar eigen inzicht kunnen verplaatsen. Daarin lijkt BingoBox op Moby Mart, het kassaloze mobiele supermarktconcept van het Zweedse Wheelys.
Bekijk een video van het concept van BingoBox op RetailTrends.
Reacties 0