Omzet sportretailers valt fors terug

Omzet sportretailers valt fors terug

Winkels in sportartikelen hebben in het tweede kwartaal 5,8 procent minder omzet geboekt dan in dezelfde periode vorig jaar. Na een goed eerste kwartaal komt de branche daarmee op een daling van 0,2 procent over het eerste halfjaar, blijkt uit de SportMonitor van INretail.

Het aantal transacties daalde met 7,7 procent in het tweede kwartaal en met 4,6 procent in de eerste zes maanden van 2017. Het aantal gekochte artikelen per klant blijft vrijwel stabiel, terwijl de gemiddelde besteding met 2,1 procent groeide. In het eerste kwartaal bedroeg die stijging nog zes procent.

In het eerste kwartaal zagen sportwinkels hun omzet nog met 4,7 procent stijgen, bij een daling in het aantal transacties van 1,3 procent. De sterkste daling in het tweede kwartaal was te zien in sportschoenen, waar de omzet met ruim tien procent daalde. In het segment sportkleding, in het eerste kwartaal nog goed voor een omzetplus van elf procent, was in het tweede kwartaal een daling van ruim één procent te zien.

Reacties 1


Ad van Antwerpen 26 jul, 16:54

In januari 2016 schreef ik in een column in Sportpartner oa het volgende over de uitblijvende vernieuwing in de sportbranche :
"Maar waar blijft eigenlijk de vernieuwing in de sportbranche? Wie durft er binnen de sport te denken in oplossingen voor consumenten in plaats van meer van hetzelfde te blijven bieden? Wie durft zijn traditionele “me-too” sportwinkel om te bouwen tot “een conceptstore for active and healthy living”? Een winkel waar sport gecombineerd wordt met gezonde voeding en lifestyle-advies. Een winkel die ruimtes verhuurt aan een sportfysiotherapeut, een sportpodoloog , een dietiste of een personal trainer. Een winkel met een fitnesscentrum waar het steeds groter wordende legioen van mensen met overgewicht of diabetes, onder begeleiding van een lifestyle coach, kan leren om gezonde voeding en sport te integreren in hun levensstijl en waar geblesseerde sporters onder toezicht van een sportfysiotherapeut gericht aan hun herstel kunnen werken. Een winkel waar je terecht kan voor een lekkere smoothie of een of een lichte gezonde lunch. Een winkel die workshops geeft in yoga, mindfullness, blessurepreventie, koken voor duursporters, smoothies maken, enz, enz enz. Kortom een winkel die niet alleen spullen verkoopt die overal te koop zijn, maar die consumenten werkelijk oplossingen biedt en hen helpt om hun uitdagingen, dromen en wensen te vervullen
Zouden die twee dingen iets met elkaar te maken kunnen hebben?

Zie voor de complete column https://www.adekwaad.nl/veranderen_of_verliezen/

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!