Steeds meer retailers sluiten zich aan bij Retourplaza

Retourplaza geeft retouren van webwinkels een tweede kans door ze met behulp van software individueel te presenteren aan de consument. Een aantal grote bedrijven als bol.com, Bouwmaat en Otto is inmiddels ingestapt, laat medeoprichter Jan Minnee weten aan Logistiek.nl.

Het e-commerceplatform werd ruim anderhalf jaar terug opgericht om te voorkomen dat artikelen tegen dumpprijzen worden verhandeld of worden vernietigd. “Tijdens de oriënterende gesprekken met webwinkels en logistieke dienstverleners hoorden we heel vaak dat retouren een groot probleem is voor webshops”, vertelt Minnee. Via Retourplaza worden de teruggestuurde producten verkocht, waarna de opbrengst wordt verdeeld.

Retourplaza verkoopt producten die bijvoorbeeld een ontbrekende verpakking of gebruiksaanwijzing of een deukje of kras hebben. Alle items worden beoordeeld via een ‘grading’ softwaresysteem, waardoor de waardebepaling is gestandaardiseerd. Nadat een product op de foto is gezet wordt het online aangeboden aan de consument.

Retourplaza werkt sinds de start samen met PostNL. Het platform bereidt zich momenteel voor op expansie naar het buitenland. Zo wil de startup ook leveren in België en Duitsland en zijn model opzetten voor webshops in Nederland en het buitenland, door de ‘grading software’ bij een grote logistieke dienstverlener in het buitenland te implementeren.

RetailTrends

De week in vier tweets

RetailTrends tipt wekelijks uitingen die een beeld geven wat zich zoal buiten...