'Grote maatschappelijke baten bij online shoppen'

Online winkelen heeft nu en op de lange termijn grote voordelen voor de maatschappij. Dat concludeert adviesbureau KPMG uit een analyse van de maatschappelijke voor- en nadelen van online en traditioneel winkelen.

Door thuisbezorging wordt volgens het bureau veel minder CO2 uitgestoten dan wanneer iedere consument zijn aankopen in de fysieke winkel aanschaft. Als alle Nederlanders voortaan alleen nog online shoppen, zou dat 450 duizend kilogram CO2-uitstoot per jaar schelen. “Dit staat gelijk aan veertigduizend euro aan maatschappelijke kosten”, stelt partner Jan-Paul van Term. Dat bedrag zou volgens hem veel hoger kunnen zijn als pakketbezorgers bijvoorbeeld minder vaak voor een dichte deur staan.

Het bureau merkt ook op dat het laten bezorgen van een pakket veiliger is, omdat er minder verkeersongevallen plaatsvinden. Jaarlijks zou 14,5 miljoen aan schade voorkomen kunnen worden door alleen online te winkelen.

Verder levert online winkelen consumenten ‘een enorme tijdswinst’ op, aldus Van Term. Waar een consument voor een aankoop in de winkel 13,63 minuten kwijt is, is dat bij een gecentraliseerde aanpak bij het bezorgen van een pakket gemiddeld 2,74 minuten. “Online shoppen is dus voor wat betreft de aflevertijd per pakket vier keer zo efficiënt”, zegt hij.

KPMG plaatst ook een kanttekening bij de groei van online winkelen: de kans op diefstal of fraude is ruim tien keer zo groot als bij fysiek winkelen. Van Term pleit daarom voor meer investeringen in cybersecurity door zowel de detailhandel als consumenten. “Als we de online veiligheid met 25 procent zouden verbeteren, zou dit de consument bijna veertig miljoen schade per jaar schelen.”

Reacties

Weer zo'n flut onderzoek: Die grote baten zijn € 40.000,- minder maatschappelijke kosten en 14,5 miljoen minder schade. Bij elkaar wel bijna € 0,90 per Nederlander. Ook nog eens "een enorme tijdswinst" van bijna 11 minuten.

Geplaatst door Bert Ysfogel op 17 augustus 2017 om 03:13

Laatste nieuws

RetailTrends