Hoe Hulaaloop verspilling van kinderkleding bestrijdt

Hoe Hulaaloop verspilling van kinderkleding bestrijdt

Kinderkleding. De geur van het nieuwe is er nog niet af, of de kinderen zijn er alweer uitgegroeid. Overproductie van kleding is al een probleem, maar de levenscyclus van kinderkleertjes is helemaal kort. Het bracht de vriendinnen Puck Middelkoop en Emma Zee, die tegelijkertijd moeder werden, op het idee voor Hulaaloop. Een circulair concept voor kinderkleding, in de vorm van een abonnementsdienst.

Het idee voor een circulair model voor kinderkleding begon een jaar of twee geleden voorzichtig te borrelen, toen Middelkoop en Zee tegelijkertijd een kind kregen. Sinds dit jaar is het duo fulltime bezig met Hulaaloop, het concept dat in de periode daartussen stapsgewijs van de grond is gekomen. Dat viel nog niet mee, merkten ze. “Ik had verwacht dat er wel al zo’n soort concept zou zijn in Nederland, maar dat bleek niet zo”, vertelt Middelkoop. “Daardoor zat er heel veel uitdaging in het uitleggen van hoe het werkt. Dat moeten mensen wel eerst snappen, voordat je iets kunt verkopen.” Het proces bestaat eigenlijk uit vier stappen. Ouders kunnen om te beginnen kiezen uit een van de drie abonnementsvormen klein, medium of groot. Die bestaat uit respectievelijk zes, twaalf en achttien kledingstukken en kosten 35, 66 en 95 euro per maand. Het gekozen pakket wordt aan huis bezorgd en als het kind eruit is gegroeid, kan de klant dat aan Hulaaloop laten weten en het pakket weer terugsturen. Zodra de retourzending binnen is, volgt een nieuw pakket waar de kledingstukken met een maatje groter in zitten.

In april dit jaar is een eerste pilot gestart. “In eerste instantie met onder andere kleding die wij zelf over hadden, omdat we zo snel mogelijk klanten wilden bedienen”, zegt Middelkoop. De pilotfase is inmiddels afgerond, de eerste klanten druppelen binnen en de organisatie is ingericht voor verdere groei. Die komt er ook, verwacht Middelkoop. “Circulair en duurzaamheid worden steeds belangrijker, maar we willen ook aan ouders laten zien dat Hulaaloop heel veel praktische voordelen met zich meebrengt.” Marketing is één manier om groei te bereiken, maar ook voor de huidige en voormalige klanten ziet Middelkoop een rol weggelegd. Zo wil ze met tell-a-friend kortingsacties werken om aan nieuwe aanwas te komen. Ook fysieke aanwezigheid speelt een rol in de vergroting van de naamsbekendheid. Iedere maand duikt Hulaaloop op in kindercafé Suikertantes in Amsterdam West. Zo kunnen geïnteresseerden de kleding zien, kiezen, omwisselen en vragen stellen. Of er ook een fysieke winkel komt, weet ze nog niet. “Dat moet echt blijken uit de behoeften van de markt.” Middelkoop en Zee financieren al hun plannen vooralsnog uit eigen middelen, maar sluiten een investeerder in de toekomst niet uit.

Merken
De kleding is afkomstig van de vier duurzame Amsterdamse kledingmerken Little Label, Tapete, Icecream Bandits en Imps & Elfs. Daarbij koopt het zowel nieuwe collecties als overgebleven, oude voorraden in. Bij die vier labels blijft het voorlopig, maar als de groei eenmaal op gang komt wordt het merkenpakket mogelijk uitgebreid. Flexibiliteit is daarbij een belangrijk aandachtspunt voor een samenwerking, zegt Middelkoop. “Het is in de mode normaal om nu al in te kopen voor de zomer van 2018, maar voor een startende onderneming is dat natuurlijk een groot risico. Voor merken is de stap van een lineair naar een circulair businessmodel best groot, maar de eerste reacties van onze merken zijn positief. Dit is echt de toekomst.”

Iedere maand is Hulaaloop fysiek aanwezig bij het kindercafé Suikertantes in Amsterdam West. Dit is een moment waar ouders kleding kunnen zien, kiezen en omwisselen. Dat zou uiteindelijk ook voor klanten in andere delen van het land moeten kunnen, zegt Middelkoop. “Bezorgen is een dure post. Bovendien zou het mooi zijn als we het nóg duurzamer kunnen doen.” Daarbij denkt ze aan ‘swap points’, zoals ook kledingbibliotheek Lena die gebruikt. De pakketten worden dan naar centrale locaties gebracht, waar klanten ze kunnen ophalen en hun eventuele oude pakket kunnen inleveren. Verder zou het aanbod wat haar betreft niet beperkt hoeven blijven tot kleding, al wil ze nog niet kwijt welke uitbreidingen op het programma staan. Maar dat Hulaaloop de potentie heeft om groot te worden, daar twijfelt ze niet aan.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in