HEMA-topman Tjeerd Jegen is gasthoofdredacteur van het septembernummer van RetailTrends. In de nieuwste editie zomeren we na met onder meer:
-Het DNA van een sterk merk
-Hoe vernieuwers innovatie verankeren en bewaken in de organisatie
-De thee-experience van Unilevermerk T2
-Green branding, wanneer je vertelt over je duurzaamheidsstrategie (en wanneer vooral niet)
-Op bezoek bij Lush-oprichter Mark Constantine
-Stappenplan voor de juiste experience
-De RetailRookies 2017-2018
-En natuurlijk een groot interview met HEMA-topman en gasthoofdredacteur Tjeerd Jegen
HEMA schrijft nog geen zwarte cijfers, toch waait er een voorzichtige bries van optimisme rond het Hollandse merk. Misschien is dat wel de grootste winst in de tweeënhalf jaar met Tjeerd Jegen aan het roer. Een gesprek over politieke aspiraties, overnamegeruchten, de pure noodzaak van groei, hoe strategie niet verzandt in opportunisme en de identiteit van een retailicoon. “HEMA is geen warenhuis.”
Ze ruiken kansen, tonen lef én dragen bij aan consumentenverwachtingen. Maak kennis met de RetailRookies 2017-2018: tien jonge, innovatieve ondernemers en concepten die op nieuwe manieren inspelen op consumentenbehoeften en de retail kleur geven. Deze vierde editie is samengesteld door de redactie in samenwerking met Tjeerd Jegen. Wie worden de opvolgers van onder meer Leapp, Yoghurt Barn, Hutspot, Stach Food en Bloomon?
Hoe komt Zalando op het idee voor een button om bezorging uit te stellen? En wat maakt dat IKEA een aanrechtblad maakt dat groenten herkent en recepten voorstelt? Vernieuwers hebben een ding gemeen: innovatie is verankerd in de organisatie én wordt bewaakt. Het goede nieuws is dat je innoveren kunt leren. Plus tips voor innovatief leidinggeven.
Gek, dat niemand precies weet wat merken sterk maakt en waarom ze waarde toevoegen aan het dagelijks leven. De sleutel ligt volgens de Amerikaanse brandingexpert Aaron Keller in relevantie op het juiste moment en de juiste plek. Dat hebben we vaker gehoord, maar hoe doe je dat precies? Over de kenmerken van merkenspierbundels en hoe die te verzilveren.
“Wanneer ik in de ban raakte van cosmetica? Zodra ik belangstelling kreeg voor meisjes.” Intussen is Mark Constantine al vanaf zijn zeventiende jaar samen met Mo. Met haar richtte hij Lush op, inmiddels uitgegroeid tot een cosmetica-imperium dat bekendstaat om zijn verantwoorde werkwijze. Maar zichzelf een ethisch zakenman noemen, dat gaat te ver.
Dat steeds meer retailers experiences ontwikkelen, heeft een keerzijde: gewenning. Consumenten zijn niet meer zo snel onder de indruk. De ervaring van het product is cruciaal, zo stelt experience goeroe Joe Pine. Hij omschrijft vier gebieden waar een experience omheen gebouwd kan worden. Een stappenplan voor de juiste experience.
Duurzaamheid is geen keuze, het zou een hygiënefactor moeten zijn. Steeds meer retailers en merken maken werk van maatschappelijk verantwoord ondernemerschap. De vraag is dan ook niet meer of je er iets mee moet doen, maar wat. En bovenal: wat vertel je wel, en wat niet? Over de valkuilen van duurzaamheidsclaims en het belang van focusgebieden binnen je duurzaamheidsstrategie.
Vier jaar na de overname heeft Unilever het winkelbestand van T2 verdubbeld en de fabrikant ziet nog meer kansen in de winkelstraat. Zeker nu de hete drank jonge consumenten verleidt. Een out-of-homeconcept à la Starbucks, waarom zou dat bij thee niet kunnen?
Het sprankelende septembernummer verschijnt deze week! Klik hier voor een abonnement.
Bert Franke 14 sep, 15:17