Coolblue wil dit jaar zijn Franstalige website volledig live hebben. Later sluit de retailer ook een fysieke vestiging in Franstalig België niet uit, zegt manager Matthias De Clercq van Coolblue België tegen Gondola.
Coolblue lanceerde zijn Franstalige webshop voor België in juni met een soft launch. Stuk voor stuk worden de verschillende productgroepen vertaald, in een tempo één nieuwe om de paar weken. De elektronicaverkoper heeft volgens De Clercq bewust gekozen voor een voorzichtige start in het Frans. Zo wordt nog niet actief op Franstaligen gefocust met Google-advertenties en reclamecampagnes. “Onze ambities zijn voorlopig nog vrij beperkt, omdat het belangrijkste in deze fase de klantenervaring is”, aldus de Belgische topman. “We willen ervoor zorgen dat ook de Franstalige klant een goede shopervaring heeft.”
Concrete plannen voor een winkellocatie in Wallonië zijn er nog niet. Ook of en wanneer de Franstalige website een opstapje is naar de Franse markt, kan De Clercq nog niet zeggen. Dit jaar ligt de focus op de expansie naar Franstalig België. “Daarna kan inderdaad Frankrijk aan de beurt zijn of een ander land, maar het kan ook interessanter zijn om alles eerst naar het Engels te vertalen.”
Coolblue heeft inmiddels drie winkels in Vlaanderen, waarvan de meest recente in Zaventem opende. Mede door de hoge investeringen in het land daalde de nettowinst daar vorig jaar met twaalf procent tot 757 duizend euro. De omzet in België groeide met 36 procent, tegenover 55 procent voor Coolblue als geheel.
Reacties 0