‘Helft winkeliers maakt onbruikbare camerabeelden’

‘Helft winkeliers maakt onbruikbare camerabeelden’

Politie en justitie slaan alarm over de slechte kwaliteit van bewakingsbeelden bij winkels. Bijna de helft van de winkeliers maakt beelden waarop mensen niet te herkennen zijn, blijkt volgens het Algemeen Dagblad uit een onderzoek van het ministerie van Veiligheid en Justitie.

Drie op de tien winkels gebruikt helemaal geen beveiligingscamera’s, blijkt uit de steekproef onder tweehonderd winkeliers. Bij andere winkels is sprake van een gedateerd systeem. “Het komt voor dat beelden worden opgeslagen op een VHS-recorder, met ouderwetse videobanden”, zegt landelijk overvalcoördinator Jos van der Stap. Ook zijn camera’s volgens hem vaak slecht opgehangen, bijvoorbeeld zo dat je een overvaller niet recht in het gezicht kunt kijken.

Politie en justitie roepen ondernemers op hun apparatuur in orde te maken, zodat de pakkans van criminelen omhoog kan. Dat hoeft niet duur te zijn en is vaak een kwestie van bestaande camera’s beter instellen en ophangen, stelt Van der Stap. “Voor een investering van zo’n duizend euro is het beeld al veel beter bruikbaar.” Hij adviseert retailers ook een camera op de buitenkant van hun winkel te richten en hun camera’s aan te melden bij politiedatabank Camera in Beeld, waardoor de politie bij een misdrijf snel beelden uit de omgeving kan opvragen.
 

Reacties 1


Olaf Busch 9 okt, 11:15

Nog niet heel lang geleden zou het ophangen van camera's in winkelgebieden helemaal niet zinvol zijn volgens de autoriteiten. OK. als het de mensen een veilig gevoel geeft doe maar. Met andere woorden, als je jezelf wat wijs wil maken ga je gang (als je het zelf maar betaalt).

Nu spreekt de politie de winkeliers aan op slecht camera materiaal omdat anders de veiligheid niet gewaarborgd kan worden. Voortschrijdend inzicht is prima. Beetje bescheidenheid bij het ventileren van opvattingen blijkbaar ook.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!