De selfie van Sjaak Kranendonk

De selfie van Sjaak Kranendonk

In de rubriek Selfie schetsen we iedere maand binnen het magazine van RetailTrends een beeld van een persoon achter een retailer of merk. Zo ook van Sjaak Kranendonk, die onlangs afscheid nam als algemeen directeur van Spar.

Sjaak Kranendonk (63)
Voormalig algemeen directeur van Spar
Ook: familiemens, betrokken en een groen hart

Je werkt al bijna tien jaar bij Spar. Ben je altijd zo honkvast?*
“Helemaal niet. Meestal werk ik ergens maar tussen de drie en vijf jaar. Als de veranderingen zijn ingezet, word ik meestal onrustig. Dan ben ik weer toe aan een nieuwe uitdaging. Het kost tijd om een transitie te laten landen en dat vind ik gewoon saai. Ik wist dat de veranderingen bij Spar vijf tot zeven jaar zouden duren. Nu is het erg leuk om te kunnen oogsten.”

Je hebt dus iets met opbouwen, creëren.
“Ook in letterlijke zin. Ik mag graag klussen. Met mijn handen bezig zijn, maakt mijn hoofd leeg. Ik ben er ook best goed in, tot groot plezier van onze kinderen. We hebben 35 jaar in een oude boerderij gewoond die we helemaal hebben opgeknapt. Alleen de muren zijn nog origineel. De rest is vernieuwd.”

Wat zijn de drie belangrijkste aspecten in je leven?
“Mijn gezin staat met stip bovenaan. Onze vier kinderen en vijf kleinkinderen zijn belangrijk en we zijn blij dat we zo betrokken zijn bij hun ontwikkeling. Vrienden zijn een ander essentieel onderdeel van ons leven. Het derde is gezondheid. Na een ernstig ongeval vorig jaar ben ik ineens hard geconfronteerd met het belang daarvan. Hoewel ik dat natuurlijk al wel wist.”

Wat doet zo’n gebeurtenis met je?
“Het heeft een enorme impact. Ik zit nog midden in het proces van herstel. Voor het eerst in mijn leven doet mijn lijf niet wat mijn hoofd wil. Ik kan gelukkig goed relativeren.”

Geef eens een voorbeeld.
“Mijn kinderen zeggen vaak: ‘Je hebt altijd veel gewerkt, maar op de belangrijke momenten was je er.’ Het gaat in het leven vaak om de kleine dingen die het verschil maken. Als je (klein)kind zijn zwemdiploma A haalt, moet je daarbij zijn. Hij of zij haalt vast nog wel een diploma, maar dat specifieke moment komt nooit meer terug. Werken is leuk, maar het allerbelangrijkste is familie.”

Waar ben je goed in?
“Ik vind het leuk om mensen te helpen in de zoektocht naar hun kracht, oplossingen te bedenken. Optimisme en betrokkenheid zijn heel belangrijk. En wat meer relativeren kan ook geen kwaad. Zo belangrijk zijn we nou ook weer niet.”

Wie ben je als niemand kijkt?
“Gewoon mezelf. What you see is what you get.”

Stel, je hebt een kristallen bol en je kan één ding vragen over de toekomst. Wat wil je weten?
“Hoe de wereld er over vijftig jaar uitziet. Hoe leven mijn kleinkinderen? Kunnen ze nog buiten komen? Is de planeet nog leefbaar en hoe gaan mensen met elkaar om?”

Maak je je daar zorgen over?
“Ik ben bezorgd over de leefbaarheid op de aarde. Kijk, het voedselprobleem lossen we wel op. Maar hoe zit het met de vervuiling? Dat houdt me bezig. Bij ons thuis staat de verwarming op achttien graden en als we kunnen fietsen, gaan we fietsen. Het begint bij het doen van kleine dingen.”

Zou de jongen die je was trots zijn op de man die je bent geworden?
“Zeker. Ik kom uit een arbeidersgezin met vijf kinderen en weinig te makken. Met hard werken en doorzettingsvermogen ben ik gekomen waar ik nu ben. Maar ik ben vooral trots op wie ik ben: iemand die voor anderen iets kan betekenen.”

*Het gesprek vond vorig jaar plaats, voor de bekendmaking van het vertrek van Sjaak Kranendonk bij Spar.

Bron: RetailTrends 4

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!