Sjaak Kranendonk, oud-topman van Spar, moest met zijn aantreden bij de supermarktketen in 2009 een nieuwe strategie op poten zetten. “Wat we hebben gedaan: opnieuw kijken naar de rol die onze vijfhonderd winkeliers in het land hadden.”
Dat vertelt Kranendonk in het juninummer van RetailTrends. “De formule was echt een afvoerputje. Medewerkers die elders minder gewenst of nodig waren kwamen bij Spar terecht. Ze (winkeliers, red.) zagen zichzelf als de telkens maar weer verliezende concurrent van de bekende supermarkten.” Door in te zoomen op de rol van winkeliers in de lokale community, wist de oud-ceo het tij te keren. “We hebben ingezet op gemak en de dagelijkse boodschap. Niet langer zouden we hengelen naar de weekboodschappen, die worden elders gedaan, duidelijk.”
Spar’s USP: de locatie. De supermarktketen is juist te vinden in kleine gemeenschappen. “We hebben Spar omgebouwd tot een conveniencestore. Met vestigingen in de binnensteden, op universiteiten, bij tankstations en met vers belegde broodjes. En vandaaruit zijn we, met herwonnen zelfbewustzijn, weer gaan groeien.”
Lees in dit interview de levenslessen van Sjaak Kranendonk. Geen member? Kijk dan hier voor de mogelijkheden.
Reacties 0