Winkels in mode en accessoires zijn wereldwijd de meest winstgevende retailers. Hun nettowinstmarge bedraagt gemiddeld 6,2 procent, blijkt uit onderzoek van Deloitte voor zijn rapport Global Powers of Retailing 2018.
Ook de rentabiliteit van het totaal vermogen is het hoogst onder fashion- en accessoirewinkels, met 6,4 procent. Qua omzetgroei doen retailers in ‘harde artikelen’, zoals elektronica, meubels en dhz-producten, het met gemiddeld 7,6 procent het best. Fashionretailers groeiden in 2016, het boekjaar waarnaar voor deze editie van het onderzoek is gekeken, met 4,4 procent. Een jaar eerder was dat nog 7,7 procent.
Modewinkels zijn het sterkst afhankelijk van buitenlandse activiteiten, blijkt verder uit de studie. De omzet van de 43 fashionspelers die in de top 250 grootste retailers wereldwijd staan, komt voor 35 procent uit het buitenland. Ook is het percentage spelers dat slechts in één land actief is binnen de modebranche het kleinst, met veertien procent. Van de FMGC-spelers is 38,5 procent slechts in één markt actief en hun omzet komt voor 21 procent uit andere landen dan de thuismarkt.
Deloitte zet jaarlijks de 250 grootste retailers ter wereld op een rij en analyseert hun prestaties op verschillende vlakken. Lees op RetailTrends meer uitkomsten van het onderzoek.
Reacties 0