Hudson’s Bay krijgt een 'transformationele leider'

Hudson’s Bay krijgt een 'transformationele leider'

Helena Foulkes gaat 19 februari aan de slag als ceo van Hudson’s Bay Company. De Amerikaanse komt over van apotheekconcern CVS Health, waar ze onder meer leiding gaf aan de bijna tienduizend winkels. 

Foulkes is de opvolger van Jerry Storch, die in november aan de kant werd gezet. Ze wordt bij het Canadese warenhuisconcern verantwoordelijk voor de globale strategie en operatie van alle formules, waaronder Hudson’s Bay en Saks Off 5th in Nederland. Het bedrijf telt wereldwijd 480 winkels en ruim 66 duizend werknemers.

Richard Baker, die de afgelopen maanden interim-ceo was, blijft aan als uitvoerend voorzitter. Hij noemt Foulkes een ‘transformationele leider, die het bedrijf nieuw leven zal inblazen’. Foulkes werkte meer dan 25 jaar bij CVS Health en deed daarvoor ervaring op bij onder meer Tiffany & Co.

Foulkes laat in een reactie vereerd te zijn om bij een ‘iconisch bedrijf’ aan de slag te mogen. Ze roemt Hudson’s Bay Company om zijn brede winkelportfolio, waardevol vastgoed en ‘innovatieve benadering ten opzichte van fusies en overnames’. “De toekomst van de retail zal worden bepaald door bedrijven die creatief nadenken over waar de consument en de wereld naartoe gaan.”

Reacties 2


Rupert Parker Brady 8 feb, 11:33

Een transformationele leider klinkt prachtig. Ik denk eerlijk gezegd dat de activistische aandeelhouders hun schouders zullen ophalen. Ik ben benieuwd of Helena Foulkes haar vingers zal branden aan het gevoelige dossier HBC Europa. Richard Baker heeft het bod van 3 miljard euro door Signa op de kwakkelende Duitse keten Galeria Kaufhof afgewezen: “Onze Europese afdeling en vastgoed is een kritische component van onze lange termijn strategie en we hebben veel vertrouwen in onze vaardigheid om goede resultaten te boeken." Gaat er in Nederland nog wat veranderen? In het voorjaar openen Enschede, Amersfoort en Haarlem. Amstelveen volgt in september. Het blijft vooralsnog rustig in de andere 10 warenhuizen. Na de uitverkoopperiode (tot 70% korting) zullen de komende weken de eerste 'merken met lagere prijzen' landen. Grootste opgave voor 2018 is om veel meer reuring te realiseren. Hudson's Bay moet zich veel meer gaan gedragen als een eigentijds mediaplatform in plaats van een traditioneel warenhuisconcept. Ben benieuwd of Ronald van Zetten en Roland Kahn al het oude V&D-merk 'Prijzencircus' hebben weten te verpatsen aan Hudson's Bay.


Peter Jansen 10 feb, 23:56

HBC moet eerst de sterk verwaarloosbare panden opknappen waar ooit Vroom en Dreesmann in waren gevestigd. Dat kost klauwen vol met geld. Lijkt me toch wel eens verstandig dat dit wordt vermeldt.
In Amersfoort een niet goed functionerende lift dat mensen bijna struikelend uit de lift kwamen zetten, Bij de andere trappengang is het trappenhuis zo uitgesleten, dat het spekglad is.
Toiletten zijn na de verbouwing ergens rondom 1995 nooit meer onderhouden.

Traditionle warenhuis? Volgens mij was V&D totaal uitgekleed door de vorige eigenaar. HBC zal dus wel wat meer moeten aanbieden dan alleen kleding.
Vroom en Dreesmann had ook meer dan kleding; fotografie, camping, tuin, electronica ...
Maar is alleen overgedragen aan ander onderdelen van KBB Vendex.
Daarom is het zo saai geworden.

Blij dat ze het hebben afgewezen. Gaat het dan net zoals de 25 vestiging van Karstadt in Duitsland die een Hertie werden. De nieuwe eigenaar snapte er geen barst van en de Hertie vestigingen gingen failliet.
Mede oorzaak was de te hoge huren. De eigenaren van de panden hielden deze zo hoog, omdat ze wel dachten dat ze de te hoge huurprijzen konden vangen. Nou niet dus. Hertie/Karstadt zijn weg.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!