Ahold Delhaize verviervoudigt winst, bol.com ‘break-even’

Ahold Delhaize verviervoudigt winst, bol.com ‘break-even’

Ahold Delhaize heeft in 2017 bijna vier keer zoveel winst geboekt als een jaar eerder. Het fusiebedrijf hield in zijn eerste volledige jaar 744 miljoen euro over, tegenover 178 miljoen euro een jaar eerder. Ahold Delhaize profiteert van gunstigere belastingregels in de Verenigde Staten en België, terwijl in 2016 sprake was van eenmalige financieringskosten van 243 miljoen euro.

De Belgisch-Nederlandse retailer maakte vorige maand al bekend dat de totale omzet met 0,6 procent was gestegen tot 62,7 miljard euro. De online omzet groeide met 23,2 procent tot 2,8 miljard euro. “We liggen op schema om in 2020 bijna vijf miljard euro online omzet te realiseren”, aldus ceo Dick Boer.

Dochterbedrijf bol.com was vorig jaar goed voor 1,6 miljard euro omzet. De webwinkel is al jaren verliesgevend, maar het bedrijfsresultaat (ebitda) heeft volgens zijn eigenaar vorig jaar het break-even-point bereikt.

Dick Boer, over wie de geruchten zijn dat hij binnenkort afscheid neemt als ceo, is vooral te spreken over de prestaties in de Verenigde Staten en Nederland. Voor de Belgische activiteiten wordt momenteel gewerkt aan een nieuwe strategie, die nog in de eerste helft van dit jaar wordt aangekondigd. De focus ligt daarbij op een betere productbeschikbaarheid en winkelbeleving, minder derving en een eenvoudiger businessmodel. Het doel is om het marktaandeel de komende drie jaar te stabiliseren en de winstgevendheid te verbeteren. Afgelopen najaar werd bij onze zuiderburen al ingegrepen door Xavier Piesvaux aan te stellen als topman van Delhaize.

Ahold Delhaize maakt verder bekend dat vrije kasstroom met liefst 485 miljoen is toegenomen tot 1,9 miljard euro. Hetzelfde bedrag wordt dit jaar geïnvesteerd in onder meer het winkelnetwerk, omnichannel aanbod en nieuwe digitale mogelijkheden. Verder is de verwachting dat dit jaar 420 miljoen euro aan synergievoordelen door de fusie worden behaald.

Reacties

Het is te hopen dat AholdDelhaize deze ‘meevaller’ voor een deel zal benutten voor een regeling met de franchisenemers. Jarenlange juridische gevechten ondermijnen het community gevoel, dat de belangrijkste peiler is onder dit, tot voor kort, voorbeeld van succesvolle samenwerking.
Dat er ook op het gebied van online nog steeds geen overeenstemming is over de verdeling van kosten en opbrengsten is m.i. een bloody shame! Dat veel retailers blijven investeren in veriesgevende online omzet is weliswaar een begrijpelijke strategische keuze, maar het vereist wel een goed onderbouwde uitleg en breed gedragen goedkeuring van de partners in de samenwerking.

Geplaatst door Ton Bos op 28 februari 2018 om 11:00

Laatste nieuws

RetailTrends