'Online omzetaandeel in vijf jaar bijna verdubbeld'

Nederlandse consumenten hebben vorig jaar 12,7 miljard euro online uitgegeven aan producten. Inclusief de verkoop van diensten is er vorig jaar voor 22,5 miljard euro online besteed. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van GfK, in opdracht van belangenvereniging Thuiswinkel.org.

Het online omzetaandeel van producten is volgens directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org gestegen van 8,4 naar 9,7 procent. “Vergeleken met vijf jaar geleden, toen het aandeel van de online aankopen vijf procent bedroeg, is het aandeel zelfs bijna verdubbeld.”

Voor de berekening zet hij online uitgaven aan producten af tegenover de totaalomzet van de detailhandel, die volgens het CBS vorig jaar 130,87 miljard euro bedroeg. Een jaar terug communiceerde Thuiswinkel.org nog een online aandeel van 11,3 procent. De online uitgaven over 2016 werden toen vergelijken met de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen, die 97,2 miljard euro bedroegen.

De groei van online is vorig jaar afgenomen. De totale online bestedingen zijn vorig jaar met dertien procent toegenomen, tegenover 22 procent in 2016. Ook de groei in het aantal online aankopen is met zeventien procent minder groot dan een jaar eerder (22 procent).

Het sterkst groeiende segment is health & beauty, waar vorig jaar 46 procent meer online aan is uitgegeven. Food/nearfood groeide met 35 procent, terwijl het segment home & garden dertig procent meer online bestedingen noteerde. Schoenen & lifestyle en kleding groeiden online met een kwart.

Uit de laatste cijfers blijkt verder dat de smartphone bij het online shoppen vorig jaar voor het eerst populairder was dan de tablet. Waar de penetratie van de tablet vrijwel stabiel is gebleven op 24 procent, gebruikte 28 procent van de online kopers in het laatste kwartaal van 2017 bij minimaal een van hun aankopen een smartphone. De laptop blijft met 52 procent het populairst, gevolgd door de desktop met 33 procent.

Reacties

Nu steeds meer marktpartijen, in een toenemend aantal branches, zich online aandienen, lijkt de marktgroei onvoldoende voor het rendabel voeden van de vele monden. Dat betekent dat de meeste online aanbieders een onrendabele toekomst tegemoet gaan. Naast de voortgaande sanering van het winkelbestand is dus ook een groot verloop te verwachten bij de pure players. Alleen omnichannel spelers kunnen de klant integraal bedienen en zich permitteren de online activiteiten vooral te zien als extra service. Dat staat uiteraard los van de in hoog tempo verdergaande digitalisering van de winkels en de klanten- en medewerkers contacten.

Geplaatst door Ton Bos op 9 maart 2018 om 12:24

Laatste nieuws

RetailTrends