Marktplaats heeft een nieuwe functie gelanceerd die verkopers helpt bij het bepalen van hun vraagprijs. Op basis van soortgelijke advertenties doet het platform zelf suggesties voor mogelijke prijzen.
De functie ‘prijsinformatie’ werkt op vergelijkbare manier als een handmatige zoekopdracht. De titel die een verkoper voor zijn advertentie invult op de plaatsingspagina, wordt direct ingevuld in de zoekmachine van Marktplaats. Het totale aanbod van advertenties met soortgelijke producten wordt vervolgens in drie vraagprijsklassen ingedeeld, waarvan de middelste vraagprijsklasse direct zichtbaar wordt. Door op een link daaronder te klikken, kan de verkoper ook de lage en hoge prijsklasse bekijken. Daarbij is ook een aantal advertenties van soortgelijke producten te zien.
De prijsinformatie is automatisch zichtbaar bij het plaatsen van een nieuwe advertentie in het grootste deel van de productgroepen. Het overzicht van de vraagprijsklassen is gebaseerd op actieve advertenties met soortgelijke producten. Wanneer niet automatisch bepaald kan worden of het gaat om soortgelijke producten, en variatie in producteigenschappen van grote invloed is op de prijs, toont Marktplaats geen prijsinformatie. Dit is het geval bij onder meer auto’s, huizen en vakanties.
Verkopers gaven volgens ceo Olivier van Duijn vaak aan dat zij bij het bepalen van hun vraagprijs ter oriëntatie eerst op zoek gaan naar het concurrerend aanbod, een stap die nu voorkomen kan worden. “We willen het handelen op Marktplaats makkelijker en sneller maken en zoeken daarom continu naar technische innovaties.” Eerdere werden al onder meer betaalverzoeken geïntroduceerd, terwijl ook fotoherkenning in ontwikkeling is.
Reacties 0