Elke maand een geursample op de deurmat, geselecteerd op basis van data. Online parfumerie Parfumado verstuurt inmiddels duizend flacons per maand. “Klanten kunnen online een betere parfumkeuze maken dan in de winkel.”
Traditionele parfumeries maken weinig grote veranderingen door. Je loopt een winkel binnen waar al je zintuigen geprikkeld worden. Aan de wanden vind je parfums in alle soorten en maten. En na een paar keer ruiken, weet je niet meer wat welke geur is. Het gevolg: je koopt op basis van een vertroebeld reukvermogen een peperduur parfum en komt er na een tijdje achter dat de geur toch niet bij je past. Terugbrengen kan niet meer. Dus daar staat ‘ie dan, stof te verzamelen in het badkamerkastje.
Grip op de geuren
Met name de millennialgeneratie loopt hier tegenaan, stelt Martijn van Rooy. Deze consumentengroep heeft behoefte aan on-demandconcepten en wil vooraf een product graag proberen. De kleine monstertjes die je bij een aankoop bij bijvoorbeeld een Douglas in een tasje meekrijgt, zijn niet voldoende. De parfumerie bepaalt namelijk welk proefgeurtje de klant meekrijgt en niet de shopper zelf.
...
Elke maand een geursample op de deurmat, geselecteerd op basis van data. Online parfumerie Parfumado verstuurt inmiddels duizend flacons per maand. “Klanten kunnen online een betere parfumkeuze maken dan in de winkel.”
Traditionele parfumeries maken weinig grote veranderingen door. Je loopt een winkel binnen waar al je zintuigen geprikkeld worden. Aan de wanden vind je parfums in alle soorten en maten. En na een paar keer ruiken, weet je niet meer wat welke geur is. Het gevolg: je koopt op basis van een vertroebeld reukvermogen een peperduur parfum en komt er na een tijdje achter dat de geur toch niet bij je past. Terugbrengen kan niet meer. Dus daar staat ‘ie dan, stof te verzamelen in het badkamerkastje.
Grip op de geuren
Met name de millennialgeneratie loopt hier tegenaan, stelt Martijn van Rooy. Deze consumentengroep heeft behoefte aan on-demandconcepten en wil vooraf een product graag proberen. De kleine monstertjes die je bij een aankoop bij bijvoorbeeld een Douglas in een tasje meekrijgt, zijn niet voldoende. De parfumerie bepaalt namelijk welk proefgeurtje de klant meekrijgt en niet de shopper zelf.
Tijdens zijn werk voor het parfummerk YVRA 1958 merkte Van Rooy daarnaast hoe lastig het is om consumenten bekend te maken met een nieuwe geur. De mogelijkheden om proefmonstertjes uit te delen zijn de afgelopen decennia niet veranderd, terwijl er wel jaarlijks honderden nieuwe geuren op de markt komen. Zijn concept Parfumado wil beide kwesties oplossen.
Reisflacon
De gebruiker kiest zelf elke maand zijn geur uit en ontvangt daarvan een sample. "We verkopen dus geen parfumflessen online zoals de traditionele parfumeries, maar de samples van de geuren", legt Van Rooy uit. Een parfumabonnement kiest 14,95 euro per maand en biedt keuze uit 250 merken. Parfumado-leden ontvangen een reisflacon van acht milliliter: genoeg om een maand lang dagelijks op te sprayen. "Vervolgens kunnen ze ervoor kiezen om de maand erop een ander geurtje te proberen. Worden ze echt verliefd op een geur? Dan kunnen ze er altijd nog voor kiezen om die bij een parfumeriezaak in een grote flacon aan te schaffen."
Om de klanten te helpen bij het maken van hun selectie, zijn de producten verdeeld in verschillende categorieën als merk, geslacht, geurassociatie en stijl. Daarnaast geven ze hun geurvoorkeuren aan en krijgen ze op basis van eerdere aankopen en data uit vergelijkbare klantprofielen suggesties voor een nieuw product. Bovendien kunnen ze hun eigen parfumkalender samenstellen. Daarin voeren ze bij elke maand een geur naar keuze in en die belandt vervolgens in de brievenbus.
Nieuwe ervaring
Waar we vaak één geur kopen en daarbij zweren, krijgt parfum hierdoor meer de status van een mode-item, onderhevig aan trends en seizoenen. Dat wordt nog eens versterkt door het feit dat het abonnement op elk moment opzegbaar is. Door op zo'n laagdrempelige manier in een bepaalde frequentie geuren aan te bieden, verandert Parfumado tevens de gebruikerservaring rondom parfum.
Omdat Parfumado dus geen parfumflessen maar samples verkoopt, werkt het platform eigenlijk als een online verlengstuk van parfumeries. Tegelijkertijd biedt het parfummerken een podium. In potentie zit daar een verdienmodel in. Toch betalen de merken vooralsnog niets aan Parfumado. “We focussen ons in eerste instantie op het abonnementenmodel. Voor de merken is dit een test om te kijken wat werkt. Het kostte wat overtuigingskracht om hen aan boord te krijgen. Maar toen ze eenmaal onze website zagen, waren ze al snel om.”
Klanten zover krijgen een abonnement af te sluiten voor een luxeproduct en ook nog eens via een andere koopervaring dan ze gewend zijn: het is een sprong in het diepe, maar het werkt. Inmiddels is Parfumado ruim een half jaar live en verkoopt het meer dan duizend samples per maand. “Het is vrij duidelijk dat er behoefte aan is”, aldus de oprichter. “Natuurlijk hebben we ons businessmodel ergens op gebaseerd. Voordat we van start gingen, hebben we onderzoek gedaan onder tweeduizend respondenten met een voorliefde voor parfums. Daar kwam een aantal interessante resultaten uit.”
Bedrag
Zo blijkt dat Parfumado’s doelgroep zich graag online laat inspireren en dat men behoefte heeft aan een middenweg tussen een piepklein parfummonstertje dat je bij de traditionele ketens meekrijgt en een grote fles. “Daar hoort een bedrag bij dat precies past bij die behoefte: het moet niet te hoog zijn. Zo voelt het goed om een product te bestellen dat je van te voren niet hebt geroken.”
De onlinestartup creëert daarnaast content om de juiste geurkeuze gemakkelijker te maken. Zo deelt Parfumado in samenwerking met parfumeurs tips over welke geuren je met elkaar kunt combineren in zogenaamde lagen. Deze parfumeurs spelen ook een rol bij het samenstellen van de geurcollectie en denken mee over hoe Parfumado het online koopproces zo eenvoudig mogelijk kan maken.
Influencers
Van Rooy: “We krijgen vaak de vraag of het mogelijk is om een parfum – waar zoveel fysieke ervaring omheen hangt – succesvol online te verkopen. Dat kan zeker. Sterker nog, dat lukt online nog beter dan op de winkelvloer. Dankzij de data die we verzamelen kunnen we klanten veel gerichter bedienen.” Het concept werkt daarnaast veel samen met online-influencers en BN’ers om de beleving rondom geuren te laden en te delen met de doelgroep. “Wij wachten niet tot de klant naar ons toe komt, maar brengen de geuren naar hem toe. Dat is een heel andere benadering die online juist goed werkt.”
Parfumado groeit naar eigen zeggen als kool. Aan het einde van dit jaar willen ze tienduizend samples per maand verzenden en een miljoen euro omzetten. Ook lonkt verdere expansie naar het buitenland. Op dit moment komt twintig procent van de vraag uit België. Eind dit jaar wil het onlineplatform zijn positie bij onze zuiderburen verstevigd hebben en zijn intrede doen op de Duitse markt. “Voor de rest zoeken we mooie samenwerkingen op”, aldus Van Rooy. “Dit kan met een grote parfumketen zijn, of met een BN’er zoals we recent opzetten met Jort Kelder. Op deze manier kunnen we zoveel mogelijk consumenten wegwijs maken in de wereld van parfums.”