In plaats van technologie in te zetten om de winkelervaring te verbeteren, kan het voor retailers ook slim zijn het omgekeerde te doen. Zo kunnen ze zich onderscheiden door juist het gebrek aan technologie uit te vergroten, zegt Yfke Laanstra, auteur van het boek Bits Bytes & Bewustzijn en spreker tijdens Trends & Transities in Retail. “We zitten al zo veel op onze smartphone, je kunt weigeren daaraan mee te werken, zelfs al zou het je winkel iets bieden.”

Een besluit om technologie uit te bannen is volgens Laanstra eenvoudiger te nemen voor kleinere winkeliers. Ketens zullen meer moeten meebewegen met trends, omdat concurrenten dat ook doen. Het belangrijkste is dat retailers zich bewust zijn hoe en in welke mate ze technologie inzetten, zegt Laanstra. “Het lijkt nu allemaal hip en hot, maar als alle retailers klakkeloos technologie adopteren en invoeren, helpen we mensen straks nog verder de cyberspace in.”

De kracht van fysieke retail ligt juist in het persoonlijke contact en de aandacht, zegt de auteur. “Je kunt juist rustmomenten creëren en consumenten zo ontprikkelen. Dat is ook een verantwoordelijkheid die je als winkelier hebt.”

Laanstra ziet de adoptie van technieken als virtual reality en robots door retailers in Nederland nog niet heel snel gaan. Wel denkt ze dat het binnen een paar jaar gemeengoed is, waardoor het van belang is er nu goed over na te denken. “Anders loop je het risico dat je overal achteraan rent, maar niet een eigen positie hebt bepaald.” 

Trends & Transities in Retail op 19 juni
Yfke Laanstra deelt tijdens het event Trends & Transities haar visie op de verhouding tussen technologie en het menselijke aspect. Ze geeft daarbij geen kant-en-klare handvatten, maar wil retailers er vooral toe aanzetten zelf goed over hun positie na te denken. Andere sprekers op het event zijn onder meer trendanalist Christine Boland en algemeen directeur Hans Geels van Dille & Kamille. Kijk voor meer informatie en aanmelden op trendsentransities.nl.