Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van H&M, Nederlandse Brouwers en Nijsje.
H&M
Modeconcern H&M werkt samen met Google aan de introductie van een stemgestuurde app. H&M Home Stylist biedt straks persoonlijke stijlsuggesties en moodboards aan gebruikers, die daar via de Google Assistant om kunnen vragen. Om een persoonlijke ervaring te creëren, komt er een exclusieve menselijke stem beschikbaar voor de app. H&M Home Stylist wordt eerst getest en verder ontwikkeld met de input van klanten, voor de technologie breed beschikbaar wordt gemaakt. Het is volgens het Zweedse bedrijf een van de eerste stemgestuurde apps in de mode- en interieurbranche.
H&M group start verder een test met augmented reality bij het label Monki, waarvoor een samenwerking is aangegaan met HoloMe. Negen outfits van Monki...
Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van H&M, Nederlandse Brouwers en Nijsje.
H&M
Modeconcern H&M werkt samen met Google aan de introductie van een stemgestuurde app. H&M Home Stylist biedt straks persoonlijke stijlsuggesties en moodboards aan gebruikers, die daar via de Google Assistant om kunnen vragen. Om een persoonlijke ervaring te creëren, komt er een exclusieve menselijke stem beschikbaar voor de app. H&M Home Stylist wordt eerst getest en verder ontwikkeld met de input van klanten, voor de technologie breed beschikbaar wordt gemaakt. Het is volgens het Zweedse bedrijf een van de eerste stemgestuurde apps in de mode- en interieurbranche.
H&M group start verder een test met augmented reality bij het label Monki, waarvoor een samenwerking is aangegaan met HoloMe. Negen outfits van Monki zijn verrijkt met hologrammen, die klanten via een smartphone of tablet kunnen bekijken. Dat stelt ze volgens H&M in staat de kleding in groter detail te bekijken. De twee ‘geavanceerde technologische features’ zijn aangekondigd tijdens de Stockholm Fashion Tech Talks. “De modewereld verandert snel en technologie is belangrijker dan ooit om je aan te kunnen passen aan de steeds veranderende samenleving”, aldus Elin Frendberg, verantwoordelijk voor business development bij H&M.
Bier Butler
Nederlandse bierbrouwerijen hebben samen een nieuwe app gelanceerd: de Bier Butler. De app adviseert welke gerstenat het beste past bij het gerecht dat de gebruiker heeft ingetikt. Daarvoor zijn gerechten in de app door gecertificeerde biersommeliers gecombineerd met de beste bierkeuze. De lijst wordt volgens de Nederlandse Brouwers steeds verder uitgebreid met bieren en gerechten. “We hopen consumenten hiermee te helpen om het gevarieerde bierschap verder te ontdekken”, aldus directeur Cees-Jan Adema van Nederlandse Brouwers.
De bierbrouwers lanceerden vorig jaar al het overkoepelende platform ‘Dat Smaakt naar Bier’, waarbij de consument wordt geïnformeerd over het grote aanbod aan bieren. Ze kunnen er een bier vinden dat past bij hun smaak. Voor de koppeling met gerechten is de samenwerking gezocht met Albert Heijn, terwijl ook Mitra vanaf het begin als partner betrokken is geweest bij de ontwikkeling van de nieuwe app.
Nijsje
Een mobiele ijskar, die streeft naar een landelijke keten. Dat is in het kort het idee van Nijsje, dat vorig jaar werd opgericht door Bashar Al Badri. Momenteel zijn er nog vier fietsen in Amsterdam en twee in Haarlem, vertelt hij in De Telegraaf. Binnen vier jaar moeten dat er tweehonderd zijn, om de gehele Nederlandse markt te kunnen bedienen. Alle rijdende ijssalons zijn te volgen in de app van Nijsje.
Via de app kunnen gebruikers een rijdend ijsje volgen op de kaart. Ook kunnen ze een bestelling plaatsen, zodra de kar in de buurt is. Wie niet de gehele tijd de kaart in de gaten wil houden, kan ook aangeven een melding te willen ontvangen als Nijsje op schootsafstand is. Door een seintje terug te sturen, weet de ijscoboer dat hij moet watchen tot de gebruiker zijn ambachtelijk Italiaans ijs heeft afgehaald.