'Iedere supermarkt heeft straks een 3D-printer'

Personalisatie van voedsel wordt een van de belangrijkste vormen om voedselverspilling in de supermarkt te bestrijden. 3D-printers zijn ‘de ultieme vorm’ van personalisatie van voedsel, zegt programmamanager duurzame voedselketens Toine Timmermans van Wageningen University & Research in het zomernummer van RetailTrends. 

Met behulp van 3D-printing kunnen consumenten voedselproducten straks precies in de gewenste portiegrootte ter plekke printen in de supermarkt, zegt Timmermans. Bovendien heeft zo’n persoonlijk product volgens hem veel meer waarde voor degene die het koopt. “Dat ga je niet over de balk gooien.” Omdat de ontwikkelingen zo snel gaan, worden de printers bovendien steeds goedkoper. “Binnen nu en een paar jaar heeft bijna iedere supermarktketen in Nederland een 3D-printer staan.”

Timmermans vergelijkt de komst van personalisatie in de supermarkt met wat HEMA al jaren doet. Consumenten kunnen daar taarten persoonlijk maken door er een foto op te laten printen. “Als zoiets snel genoeg gaat en het product binnen een paar minuten klaarstaat, is dat voor consumenten prima.” 

Technologie kan een grote rol spelen in de bestrijding van voedselverspilling, maar grote spelers als Albert Heijn of Jumbo moeten volgens Timmermans het initiatief nemen. “Andere partijen zijn te klein.” Door de eerste stap te zetten, kunnen grote ketens de lat ook weer hoger leggen voor anderen. “De innovaties komen niet bij hen vandaan, maar zij kunnen wat mogelijk is wel groot maken.”

Timmermans is initiatiefnemer van een landelijke taskforce die nieuwe initiatieven ontwikkelt om voedselverspilling tegen te gaan. In het zomernummer van RetailTrends zoomt hij onder meer in op de mogelijkheden met blockchain, houdbaarheidssensoren en levensmiddelentechnologie. Daarnaast vertelt McDonald’s hoe het met een slim datasysteem al tweeduizend ton verspilling heeft voorkomen. Nog geen member van RetailTrends? Klik hier voor informatie over een membership

Reacties

Klinkt mooi, maar ik zie toch nog wel forse verschillen tussen een taart met een foto erop, en supermarktproducten. Ik kan zelf niet zo gauw bedenken wat ik in een supermarkt zou willen printen in plaats van gewoon uit het schap halen. Een biefstuk met een foto erop? Nee, dank je. Ik denk dat andere technologiën (zoals ook genoemd in het artikel) meer en gemakkelijker bijdragen aan verspillingspreventie dan een printer.

Geplaatst door Jan Janssen op 5 juli 2018 om 10:31

De aanvoer bij een 3D printer gaat door een slang waar alleen een vloeibare substantie door kan of een vaste substantie die je door verhitting vloeibaar maakt. Wat zou er dan doorheen kunnen? In ieder geval geen vlees, zoals op de foto. Of het moet aangelengd gehakt zijn?
Het voorbeeld van chocolade is bekend, maar echt wezenlijke producten waar een consument naar uit kijkt? Ik zie graag voorbeelden.

Geplaatst door Teus-Jan van Dieren op 5 juli 2018 om 12:20

Een kletsverhaal zonder aansprekende praktische voorbeelden. Ik ben geen supermarktexpert, maar volgens mij zijn bijna alle producten in de supermarkt massaproducten met een geringe marge. Hoe (en in godsnaam waarom) zou je een blik soep een krat bier of een kilo gehakt willen personaliseren en dat allemaal uit die ene printer die straks in de supermarkt komt te staan?

Geplaatst door Bert Ysfogel op 5 juli 2018 om 15:16

Laatste nieuws

RetailTrends