Personalisatie van voedsel wordt een van de belangrijkste vormen om voedselverspilling in de supermarkt te bestrijden. 3D-printers zijn ‘de ultieme vorm’ van personalisatie van voedsel, zegt programmamanager duurzame voedselketens Toine Timmermans van Wageningen University & Research in het zomernummer van RetailTrends.
Met behulp van 3D-printing kunnen consumenten voedselproducten straks precies in de gewenste portiegrootte ter plekke printen in de supermarkt, zegt Timmermans. Bovendien heeft zo’n persoonlijk product volgens hem veel meer waarde voor degene die het koopt. “Dat ga je niet over de balk gooien.” Omdat de ontwikkelingen zo snel gaan, worden de printers bovendien steeds goedkoper. “Binnen nu en een paar jaar heeft bijna iedere supermarktketen in Nederland een 3D-printer staan.”
Timmermans vergelijkt de komst van personalisatie in de supermarkt met wat HEMA al jaren doet. Consumenten kunnen daar taarten persoonlijk maken door er een foto op te laten printen. “Als zoiets snel genoeg gaat en het product binnen een paar minuten klaarstaat, is dat voor consumenten prima.”
Technologie kan een grote rol spelen in de bestrijding van voedselverspilling, maar grote spelers als Albert Heijn of Jumbo moeten volgens Timmermans het initiatief nemen. “Andere partijen zijn te klein.” Door de eerste stap te zetten, kunnen grote ketens de lat ook weer hoger leggen voor anderen. “De innovaties komen niet bij hen vandaan, maar zij kunnen wat mogelijk is wel groot maken.”
Timmermans is initiatiefnemer van een landelijke taskforce die nieuwe initiatieven ontwikkelt om voedselverspilling tegen te gaan. In het zomernummer van RetailTrends zoomt hij onder meer in op de mogelijkheden met blockchain, houdbaarheidssensoren en levensmiddelentechnologie. Daarnaast vertelt McDonald’s hoe het met een slim datasysteem al tweeduizend ton verspilling heeft voorkomen. Nog geen member van RetailTrends? Klik hier voor informatie over een membership.
Bert Ysfogel 5 jul, 17:16
Teus-Jan van Dieren 5 jul, 14:20
Jan Janssen 5 jul, 12:31