Blokker ziet omzet in België verder afnemen

Blokker ziet omzet in België verder afnemen

De Belgische winkels van Blokker waren vorig jaar goed voor 86,6 miljoen euro omzet. Dat is 21 procent minder dan in 2016, toen nog 111 miljoen euro werd omgezet.

Blokker laat aan De Tijd weten dat de omzetdaling deels te wijten is aan een herstructurering waarbij zestig winkels op slot gingen. Maar ook de 125 resterende winkels kregen minder klanten over de vloer en zagen de omzet met elf procent afnemen. De Nederlandse winkelketen schrijft nog altijd rode cijfers in België, maar zegt dat het verlies wel is afgenomen. Vorig jaar stond de winkelketen bijna dertig miljoen in het rood.

Blokker wil zijn Belgische winkels op grote schaal vernieuwen. Vorig jaar werd het nieuwe concept al in zeven winkels getest, dit jaar moeten er nog eens 35 vestigingen bij komen. Daarnaast gaat de retailer in tijdelijke winkels producten verkopen 'waarvoor in de nieuwe winkelformule geen plaats meer is'.

Het verlies van 2016 werd ook al mede veroorzaakt door de herstructurering. Moederconcern Blokker Holding schreef vorig jaar een historisch verlies van 344 miljoen euro in de boeken.

Lees meer over de verrichtingen van de grootste Nederlandse retailers in België op RetailTrends.
 

Reacties 3


Reinder Koornstra 17 jul, 16:20

Iedere retailer die van het ene op het volgende jaar 20% omzet verliest, is natuurlijk in één keer diep in de rode cijfers baland. Het lijkt me dat het een kwestie van tijd is tot ook de andere Belgische winkels dicht gaan. Maar bij de Blokker directie lijkt het kwartje nog niet gevallen te zijn. Of ze zijn compleet in shock na het verlies van 95% van het bedrijfskapitaal in één jaar! Ik had écht nooit gedacht dat ze zó halsstarrig op de ingeslagen, verkeerde, weg zouden doorgaan. Stel dat Blokker dit jaar het verlies halveert, waar halen ze dan die 150 miljoen vandaan die ze dan al te kort komen?


Serge Van der poorten 18 jul, 12:19

De fout ligt overduidelijk in België: de winkelcentra in de steden zijn hopeloos achtergesteld en verouderd tov Nederland (amper parkeergarages, krakmikkige gebouwen) en voor baanwinkels of clusters krijg je geen vergunning...


Reinder Koornstra 18 jul, 15:54

De opgave voor een retailer is natuurlijk effectief én efficiënt in te spelen op hóe de locale situatie ook is. Maar daar zijn grootwinkelbedrijven superzwak in geworden: Alles moet door het hoofdkantoor worden beslist!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!