'Nederlandse e-commerce heeft hoogste retourpercentage'

'Nederlandse e-commerce heeft hoogste retourpercentage'

Negen procent van alle door Nederlandse consumenten bestelde pakketjes wordt teruggestuurd. Daarmee heeft ons land het hoogste retourpercentage van Europa, schrijft RTL Z op basis van onderzoek van DPD.

In de helft van alle teruggestuurde pakketjes gaat het om kleding. Na Nederland heeft Groot-Brittannië met acht procent het hoogste retourpercentage. Het vele terugsturen komt volgens onderzoeker Alec Minnema doordat online bestelde kleding vaak niet aan de verwachting voldoet en doordat Nederlandse consumenten gewend zijn aan het gemak. "Nederlanders bestellen vaak verschillende maten en kleuren, je houdt er al rekening mee dat je sowieso een deel terugstuurt.”

Retailers zouden hun kijk op retouren moeten veranderen van een kostenpost in een verkoopmiddel, bepleitte Wenda Linthorst van onderzoeksbureau Cosumatics eind vorig jaar in RetailTrends. Een bijna eindeloze retourtermijn zou daarbij kunnen helpen. “Hoe langer je iets ziet, hoe meer pijn het doet er afstand van te nemen”, aldus Linthorst.

Onlangs werd duidelijk dat Amazon verschillende accounts geblokkeerd heeft van klanten die te veel terugsturen. Ook winkelketens als Best Buy, Home Depot en Victoria’s Secret treden op tegen ‘misbruik’ van het retourbeleid. In Nederland liet Esprit twee jaar terug weten te werken met een retourquotum.


 

Reacties 5


Willem Angel 24 jul, 13:35

Wat Mr Linthorst hier adviseert houdt in dat na een halfjaar of jaar en ook nog later iets teruggestuurd zou mogen worden, maar dan weten we dat het dan ook zolang gebruikt zal zijn,???? weggooien dan ??? Nee, vooraf betalen,binnen 14 dgn max retour, en voorkomen dat men het in het weekend gaat dragen!!


ikke weet het 24 jul, 14:01

Gewoon NIET ruilen, dan is het zo afgelopen met het onbeperkt retour sturen.
Laat de mensen gewoon naar de winkels gaan, zien kijken en kopen, dan weet je wat en DAT je het krijgt.


Henk de Vente 24 jul, 14:24

Gratis retourneren is in beginsel nooit een klantbehoefte geweest, maar ontstaan in de strijd van het onderscheidende vermogen.

Nu er geen onderscheidend vermogen in condities meer is in Groot (R)etail, blijven alleen de kosten over.

Wat mij stoort, is de verwijtende ondertoon richting de consument, welke Groot (R)etail zelf heeft gecreëerd.

Maar diep respect voor die partij die nu als eerste terug durft te komen op het Gratis retourneren.

Want Gratis bestaat niet.


Seb Seb 24 jul, 14:36

Het 'gratis' retourneren heeft de markt inderdaad zelf bedacht. Ik ken de nodige mensen die drie keer dezelfde maat bij H&M online bestellen, om er vervolgens twee retour te sturen. Zoals vroeg bij de 'Otto en Wehkamp' ook al kon.

Als de markt hierop wil terugkomen, zal de markt dat in z'n geheel moeten realiseren, want elke partij die durft deze stap terug te doen, zal z'n online verkoop in elkaar zien storten.


Marcel Vermeulen 24 jul, 16:01

Slechte maatvoering, slechte foto's, beperkte productinformatie etc.. geven de klant het gevoel zekerheid boven alles te kiezen en dus meerder items te bestellen. Investeer in goede product content. Nog al te vaak zie je dat een 'sfeershoot' anders belicht is dan een productshoot... dan is het groene jurkje van de sfeershoot in de productshoot ineens bruin!

Daarnaast moet je de klant niet straffen voor een retour, maar belonen. Ze geeft immers aan dat je iets niet goed doet. Als je in plaats van een retour name een ruiling aanbiedt, zijn je retouren ineens een stuk lager. Koppel je dit aan een portal waar de klant zelf zijn te ruilen artikel kan aanmelden, heb je in principe direct inzicht in je goederenstroom en kan je in feite het terug te ontvangen artikel ook ter verkoop weer aanbieden.

Ik heb ook nooit begrepen dat je als ondernemer het ok vindt dat een klant iets terug brengt en je zonder morren gewoon het geld (lees omzet) terug geeft. Zo tegen natuurlijk....

Maak van je retourprocedure een feest ipv een last.. ik heb daar zat ideeën over.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!