Supermarktketen Dirk van den Broek is gestopt met de promotie van energiedrank. De producten komen niet meer in de aanbieding, zijn niet meer terug te vinden in de weekfolder en worden niet in aparte displays in de supermarkt getoond.

Topman Marcel Huizing laat weten energiedrankjes niet langer extra te willen stimuleren onder zijn klanten. “Daarnaast verstrekken we informatie richting de consument over de samenstelling van producten en hoeveel suiker ze bevatten”, stelt hij.

De sappen en frisdranken bij Dirk zijn voorzien van schapkaarten met een kleurindicatie. De kleur laat het suikergehalte zien, variërend van geel voor geen suiker tot donkerrood voor hoog in suiker. De supermarktketen gaat dit systeem uiteindelijk voor het hele assortiment doorvoeren.

Dirk zegt zijn klanten zoveel mogelijk te willen stimuleren de gezonde keuze te maken. Dat gebeurt onder meer via gezonde recepten in het magazine van Dirk en door gezondere producten een prominentere plek in de supermarkt te geven. 

Onlangs maakten Aldi en Lidl al bekend geen energiedrank meer aan jonge kinderen te verkopen. Albert Heijn stopte twee jaar terug met de verkoop van grote blikken van een halve liter.