‘Private bedreigt merk niet’

“Als je alle discussies ziet rondom merken, kun je niet anders concluderen dat marketing en merken er nog nooit zo goed hebben voorgestaan", zegt Leendert den Hollander, marketing director home care Western Europe Procter & Gamble. Toch is de specialist van mening dat de opkomst van private labels en hard discouters aandacht moet krijgen van A-merk marketeers.

Den Hollander stelt in zijn interview in het Tijdschrift voor Marketing dat de discussie rondom huismerken vaak gepaard gaan met discussie over prijzen. In zijn ogen is dit onderdeel niet allesbepalend. “P&G heeft net een grootschalig onderzoek afgerond met 2.000 shoppers in Nederland. Prijs is belangrijk, maar slechts één van de componenten van toegevoegde waarde. Innovatie en onderscheidend vermogen zijn meer dan ooit van cruciaal belang. Dit is bepalend voor de mate van merkvoorkeur, ook ten opzichte van huismerken”.
Het onderscheidend vermogen van een merk is dus grotendeels bepalend voor het succes van een merk. Dit vermogen heeft een duidelijke en breed gedragen definitie van het merk als uitgangspunt . Daarbij moet de definitie niet bij het heden ophouden en een leidraad zijn voor innovatie en marketing van het betreffende merk.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!