Albert Heijn verwijdert houdbaarheidsdatum van groente en fruit

Albert Heijn verwijdert houdbaarheidsdatum van groente en fruit

Albert Heijn wil de houdbaarheidsdatum schrappen op groente en fruit. Volgens de supermarktketen kunnen klanten de producten zelf controleren op houdbaarheid, zo schrijft het AD.

De aangegeven datum op verpakte versproducten is een leidraad voor wanneer het product optimaal is. Klanten interpreteren het vaak als houdbaarheidsdatum en laten zich erdoor leiden bij het weggooien van producten, stelt de supermarktketen. Om deze verspilling tegen te gaan wil Albert Heijn de datum van de producten halen. Er zijn nog geen concrete plannen, maar er wordt wel overlegd om het label te verwijderen.

Volgens Else de Kwaasteniet van het Centraal Bureau van Levensmiddelenhandel zorgt het verwijderen van dergelijke labels dat mensen een beroep gaan doen op hun zintuigen. “Ze kunnen zelf hun groente en fruit controleren door te ruiken, proeven of voelen of iets nog goed is om te eten.” Uit onderzoek van de Wageningen Universiteit blijkt dat er in Nederland jaarlijks twee miljoen ton voedsel wordt verspild.

Dat zijn naast voedselresten ook ongeopende verpakkingen met een verstreken houdbaarheidsdatum. Albert Heijn stapt met deze maatregel in de voetsporen van de Engelse supermarktketen Tesco. Zij maakten vorige week bekend het ‘beste kwaliteit tot en met’-label op groente en fruit te schrappen. 
 

Reacties 7


Syl de Groot 20 okt, 12:55

Ja, iedereen lekker (nog meer) knijpen in groente en fruit. Met als gevolg nog meer beurse plekken. De groente en fruit is bij AH al lang niet meer wat het ooit was...


Arie Feenstra 19 okt, 01:51

Dit verhaal heeft natuurlijk meerdere kanten, AH zal producten langer voor goed kunnen verkopen aan de soms wel heel domme klanten die alles voor zoete koek kopen, een beetje oplettende klant ziet natuurlijk dat je de oude bonen of minder frisse bloemkool beter kunt laten liggen en even een deur verder moet lopen om een goed product te halen. Toch zou het een zegen zijn als van veel meer producten de totaal overbodige THT datum zou verdwijnen. Want waarom gooien we een pak melk wat op datum is door de gootsteen terwijl die melk (koel bewaard ) nog best een dag of 5 langer goed te drinken is. Dit geldt voor bijna alle producten in de voedselbranche. Sterker nog, een stuk beschimmelde kaas is na het wegsnijden van de beschimmelde stukken, volledig verantwoord te nuttigen, alleen hebben we in Nederland een regelzucht waardoor dit soort onzin etikettering is ontstaan, denk hierbij ook aan alle idiote keurmerken die zogenaamd vertrouwen moeten geven, zoals 2 of 3 sterren beter leven wat echt niets voorstelt, maar ook kreten als origineel of uit grootmoeders tijd zijn in veel gevallen leugens van de eerste orde.
Laten we weer eens samen strijden voor eerlijke etikettering en afzien van onnodige verpakkingen


rob rotterdam 18 okt, 20:58

AH kennende gaat het om de winst. Want de AH let op de kleintjes. Het bedrijf staat niet bekend om zn zorg om haar klanten.

#hallojumbo


Henk Bakker 18 okt, 19:02

Vroeger stond AH voor kwaliteit. Dat is niet meer zo. Het is een ordinaire bezuingingsmaatregel.


Wim Dumas 18 okt, 18:32

Er gaat geen week voorbij of ik haal als klant beschadigde, bedorven, beschimmelde groeten uit het schap. De navel sinaasappels zijn al maanden niet te eten. Absoluut A-merk onwaardig. Zelfs de nieuwe formule met verneveling boven de schappen is misleiding. Vaak ligt er verpakte groente en fruit onder de nevel! Een lachertje.
Gaat het inmiddels alleen nog maar om marge of is het behouden van bestaande klanten nog een onderwerp?
Jammer dat er geen groenteboer of een Jumbo in de buurt is. Dan toch maar naar Lidl.


Oscar Postuma 18 okt, 12:37

Het grootste probleem bij AH is natuurlijk dat de groente helaas zelden vers is! Kijk bijv. eens naar de kwaliteit van sperciebonen. Natuurlijk is de manager groente en fruit daarvoor primair verantwoordelijk en niet de klant! Het wordt de hoogste tijd dat hier eens actie op wordt ondernomen.


Rudy Bos 18 okt, 12:26

Marketingtechnisch gezien een perfecte redenatie, maar vermoed dat de werkelijke reden anders is en dat AH zijn winstgevendheid wil vergroten door minder 35% stickers te plakken..

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!