Albert Heijn wil de houdbaarheidsdatum schrappen op groente en fruit. Volgens de supermarktketen kunnen klanten de producten zelf controleren op houdbaarheid, zo schrijft het AD.

De aangegeven datum op verpakte versproducten is een leidraad voor wanneer het product optimaal is. Klanten interpreteren het vaak als houdbaarheidsdatum en laten zich erdoor leiden bij het weggooien van producten, stelt de supermarktketen. Om deze verspilling tegen te gaan wil Albert Heijn de datum van de producten halen. Er zijn nog geen concrete plannen, maar er wordt wel overlegd om het label te verwijderen.

Volgens Else de Kwaasteniet van het Centraal Bureau van Levensmiddelenhandel zorgt het verwijderen van dergelijke labels dat mensen een beroep gaan doen op hun zintuigen. “Ze kunnen zelf hun groente en fruit controleren door te ruiken, proeven of voelen of iets nog goed is om te eten.” Uit onderzoek van de Wageningen Universiteit blijkt dat er in Nederland jaarlijks twee miljoen ton voedsel wordt verspild.

Dat zijn naast voedselresten ook ongeopende verpakkingen met een verstreken houdbaarheidsdatum. Albert Heijn stapt met deze maatregel in de voetsporen van de Engelse supermarktketen Tesco. Zij maakten vorige week bekend het ‘beste kwaliteit tot en met’-label op groente en fruit te schrappen.