Wehkamp kiest voor versmalling en denkt aan lease 

Wehkamp kiest voor versmalling en denkt aan lease 

Wehkamp overweegt om producten via lease aan te bieden. Volgens topman Piet Coelewij willen mensen van sommige apparaten wel graag de functionaliteit, maar hoeven zij het product niet per se te bezitten. 

Wehkamp verdiende vorig jaar minder aan kredietverlening, zegt Coelewij in het FD. "De economie draait goed en mensen die bij ons op afbetaling kopen, betalen sneller af." Daarnaast zijn de regels voor het kopen op krediet aangescherpt. Om die teruglopende inkomsten op te vangen overweegt Wehkamp kredieten aan derden te verschaffen en leaseproducten aan te bieden, zoals wasmachines.

In tegenstelling tot concurrenten kiest Wehkamp voor versmalling in het assortiment, zegt Coelewij verder. Die keuze zou helpen bij het ‘tot in de puntjes afstemmen van de winkelervaring op de doelgroep.’ "Wij kunnen onze klanten veel persoonlijker benaderen en een betere dienstverlening leveren dan concurrenten die alles voor iedereen doen", zegt de ceo. Volgens hem is het voor concurrenten niet mogelijk om Wehkamps niveau van winkelbeleving te halen zonder een brede aanpak los te laten. 

Om toch alle productcategorieën te blijven aanbieden, wil Wehkamp samenwerken met partners. Zo besteedde de etailer zijn elektronicacategorie al uit aan BCC. Meer van dit soort partnerships zitten in de pijplijn, zegt Coelewij.

RFS Holland Holding, het moederbedrijf van Wehkamp, sloot het afgelopen boekjaar af met een verlies van ruim zestig miljoen euro. Coelewij is ervan overtuigd dat het bedrijf weer winst gaat maken. “Wij zijn niet de grootste webwinkel van Nederland, maar wel de grootste in mode en lifestyle.” Door zich op de specifieke doelgroep van het gezin te richten, verwacht hij de groeidoelen te kunnen verwezenlijken. 

RetailTrends