Iedereen heeft unieke lichaamseigenschappen, maar daar is de gemiddelde kledingwinkel niet op ingesteld. De meeste consumenten zullen er met de standaardmaten wel uitkomen, maar dé perfecte maat hebben ze dan niet. Daar wil Zozo verandering in brengen. Consumenten kunnen met de Zozosuit zelf een 3D-scan van hun lichaam te maken en vervolgens kleding kopen die perfect bij hun afmetingen past. In het decembernummer van RetailTrends staat een interview met betsuurder Masahiro Ito van het Japanse fashionplatform, dat in hoog tempo actief wordt in nieuwe markten om onlineshoppers zonder gedoe aan kleding in de juiste maat te helpen. Zozo is zeker niet de enige die zich op het vlak van slimme maatopname en made-to-order-kleding begeeft. Vier voorbeelden uit binnen- en buitenland:
Na een tijd van teasen bracht het Amerikaanse Original Stitch deze zomer bijvoorbeeld zijn Bodygram-service uit. Een op het eerste gezicht eenvoudige tool die het lichaam scant op basis van foto’s. Middels veertig meetpunten legt de tool de maten van onder andere nek, mouw, schouder, borst, taille en heupen vast. Volgens de makers werkt het tot 99 procent even nauwkeurig als professionele kleermakers van vlees en bloed. Original Stitch gebruikt de data vervolgens om customized shirts te maken.
Ook Son Of A Taylor richt zich op maatgemaakte shirts. Het Deense bedrijf werkt echter niet met fotografie, maar laat klanten onder andere een viertal vragen beantwoorden als input voor een algoritme. Zo ontstaat een uniek lichaamsprofiel, dat vertaald wordt naar een op maat ontworpen T-shirt met perfecte pasvorm. Consumenten kunnen hun shirt overigens zelf vormgeven door te kiezen uit type stof, kleur, kraag, mouwen en zakken. “Het lastigst is om de juiste data te vinden die je in het systeem invoert”, zei ceo Jess Fleischer eerder tegen RetailTrends.
In Nederland kennen we 3Daboutme, dat zich richt op voeten. Wie zijn voeten heeft gescand met de app kan in aangesloten webshops virtueel schoenen passen. Halverwege vorig jaar had het bedrijf reeds tienduizend scans verzameld. Data die volgens de bedenkers niet alleen bruikbaar zijn voor consumenten, maar ook de industrie. Die krijgt hiermee bijvoorbeeld inzage over pasvorm in verschillende landen en kan daar de producten op aanpassen.
Noemenswaardig is ook het Zweedse Virtusize, dat (onder andere) integreert met e-commerceplatform Shopify. Klanten kunnen de maten van een item vergelijken met die van een vorige aankoop. Dit gebeurt op basis van data die gebruikers zelf invoeren aan de hand van het opmeten van een goed passend kledingstuk. Shoppers volgen de richtlijnen in de widget over hoe ze hun favoriete item thuis kunnen meten. Dat duurt volgens de ontwikkelaar slechts twee minuten en vergt twee tot vier belangrijke metingen.
Lees het artikel over Zozo in het digitale magazine. Nog geem member van RetailTrends? Ontdek de mogelijkheden voor een membership.
Reacties 0