'Retailapocalyps treft nu ook de online winkels'

'Retailapocalyps treft nu ook de online winkels'

Online retailers als Asos en Zalando hebben in korte tijd veel aan beurswaarde ingeleverd. De Europese retailcrisis verspreidt zich van de fysieke winkels naar e-commerce, schrijft persbureau Bloomberg.

Asos kwam begin deze week met een winstwaarschuwing als gevolg van slechte verkopen in november. De groeiprognose voor het lopende boekjaar werd teruggebracht van tussen de twintig en 25 procent naar vijftien procent. Het bedrijf spreekt van ‘de zwakste groei in online kledingverkoop van de voorbije jaren’.

Asos zag zijn koers met zo’n veertig procent terugvallen en trok ook andere online retailers met zich mee. Zo daalde de koers van Zalando met vijftien procent, waardoor het aandeel dicht in de buurt kwam van de introductieprijs van 21,50 euro bij de beursgang in 2014. Sinds juli is de koers van Zalando, dat al twee winstwaarschuwingen gaf, bijna gehalveerd. Ook de Britse webwinkel Boohoo leverde recent veel beurswaarde in.

De Belgische zakenkrant De Tijd spreekt van ‘een harde realitycheck voor online retailers’. Juist in de belangrijke feestdagenperiode groeit de twijfel of de gratis verzenddiensten en vele kortingsacties houdbaar zijn.

De koersdalingen gaan ‘tegen het script’ van de retailapocalyps in, stelt kredietanalist Stephen Lienert van investeringsbank Jefferies. “Het zouden de fysieke winkels zijn die sterven en online dat de toekomst heeft, maar die krantenkop kan nu de prullenbak in.”

Reacties 5


Hugo Vis 19 dec, 21:03

Zalando in een notendop; 15000 man personeel kosten 55 miljoen per maand, 70% retouren en gratis verzending kosten 40 miljoen per maand, 30% retour gestuurde goederen onverkoopbaar, marges staan zwaar onder druk door constante kortingsacties, concurrentie is moordend en GEO BLOCKING BOETES (zie Guess) zijn onderweg! Iemand nog zin in een aandeeltje Zalando for weinig??


Jan Janssen 19 dec, 14:19

Als de conclusie is dat zowel offline als online de retail crisis voelen, moeten we dan niet eens kijken welke oorzaken daar aan ten grondslag liggen in plaats van welles/nietes-discussies te voeren? Twee dingen die ik als eenvoudige consument om mee heen zie gebeuren: ten eerste de trend naar consuminderen. Ik hoef geen kast vol broeken te hebben als er eigenlijk maar twee zijn die me echt lekker zitten en die ik dus steeds weer aantrek. Ik hoef niet nog meer servies, nog meer woondecoratie en nog meer keuze uit telefoons die toch al over een half jaar verouderd zijn. Ten tweede zie ik steeds meer collega-consumenten die (om maar wat te noemen) liever 1 x per jaar een kwalitatief goede trui kopen, dan 4 x per jaar een floddertrui die na 2 x wassen in de kliko kan. Deze ontwikkelingen leiden er toe dat er dus in zijn totaliteit gewoon minder verkocht zal worden, of dat nou online of offline is. Niet vreemd dus dat op beide fronten de pijn gevoeld wordt. Maar zoals gezegd, ik ben slechts een eenvoudige consument, er zullen vast miljoenen kostende onderzoeken zijn die mijn ongelijk bewijzen ;-).


Maarten S. 19 dec, 13:43

Mooi zo, het liefst zie ik ze allemaal oprecht failliet gaan. Ik blijf trouw aan de fysieke winkel en dus aan levendige binnensteden. En ik zie om me heen meer van mijn generatie(Y)genoten.


Jeroen fiers 19 dec, 13:14

Eindelijk. Ik ben een stenen retailer met een multibrand modewinkel die de afgelopen jaren mooie omzet en winststijgingen heeft gehad. ZONDER een webwinkel. IK ken werkelijk geen enkele retailer in de mode die geld verdiend aan zijn (multibrand) webshop. Dat wil niet zeggen dat we geen concurrentie hebben van online. Dat helaas wel, ik ben zelfs bang dat het nog wel erger gaat worden doordat de online players nog meer paniekvoetbal gaan spelen om hun groei vast te houden. Want die is inderdaad alleen met kortingen te handhaven. Zet je maar schrap voor nog meer onzin zoals black friday en nog meer verliezen. Maar wel een hogere omzet waar misschien toch weer wat aandeelhouders in gaan trappen.


Hans van Tellingen 19 dec, 11:42

Lees hier waarom:

https://retailtrends.nl/nieuws/54000/e-commerce-is-het-domste-businessmodel-ter-wereld-de-webwinkel-als-sterfhuisconstructie

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!