Online retailers als Asos en Zalando hebben in korte tijd veel aan beurswaarde ingeleverd. De Europese retailcrisis verspreidt zich van de fysieke winkels naar e-commerce, schrijft persbureau Bloomberg.
Asos kwam begin deze week met een winstwaarschuwing als gevolg van slechte verkopen in november. De groeiprognose voor het lopende boekjaar werd teruggebracht van tussen de twintig en 25 procent naar vijftien procent. Het bedrijf spreekt van ‘de zwakste groei in online kledingverkoop van de voorbije jaren’.
Asos zag zijn koers met zo’n veertig procent terugvallen en trok ook andere online retailers met zich mee. Zo daalde de koers van Zalando met vijftien procent, waardoor het aandeel dicht in de buurt kwam van de introductieprijs van 21,50 euro bij de beursgang in 2014. Sinds juli is de koers van Zalando, dat al twee winstwaarschuwingen gaf, bijna gehalveerd. Ook de Britse webwinkel Boohoo leverde recent veel beurswaarde in.
De Belgische zakenkrant De Tijd spreekt van ‘een harde realitycheck voor online retailers’. Juist in de belangrijke feestdagenperiode groeit de twijfel of de gratis verzenddiensten en vele kortingsacties houdbaar zijn.
De koersdalingen gaan ‘tegen het script’ van de retailapocalyps in, stelt kredietanalist Stephen Lienert van investeringsbank Jefferies. “Het zouden de fysieke winkels zijn die sterven en online dat de toekomst heeft, maar die krantenkop kan nu de prullenbak in.”
Hugo Vis 19 dec, 21:03
Jan Janssen 19 dec, 14:19
Maarten S. 19 dec, 13:43
Jeroen fiers 19 dec, 13:14
Hans van Tellingen 19 dec, 11:42