Van Zetten: 'Klant is niet meer in voor traditioneel warenhuis'

Van Zetten: 'Klant is niet meer in voor traditioneel warenhuis'

Het runnen van een fysiek warenhuis op de traditionele manier is financieel niet meer rond te rekenen. Vooral millennials zijn niet meer te porren voor een brede winkel met bekende merken, zei V&D-eigenaar Ronald van Zetten tijdens de Webwinkel Vakdagen. “Het kan ze gewoon niet boeien.”

Van Zetten verwijst naar Hudson’s Bay, dat volgens hem het gat dat V&D heeft achtergelaten niet heeft opgevuld. “De oude V&D-klant voelt zich er niet thuis.” De Bijenkorf heeft volgens hem op tijd ‘de bakens verzet’ door vijf van de twaalf winkels te sluiten. Jongeren kopen volgens hem overal 'waar ze het leuk vinden', zoals online, via social media of van elkaar. “Als je morgen een warenhuis wilt beginnen op de traditionele manier, dan kan dat gewoon niet uit. Klanten zijn niet meer in voor die markt.”

Bij een nieuwe invulling moet een warenhuisconcept in ieder geval fungeren als ontmoetingsplek, werk- en leerplek en horecagelegenheid, stelt Van Zetten. Die functies moeten met elkaar worden verbonden. “Je moet er als zzp’er bij wijze van spreken je eigen winkeltje binnen die winkel hebben, maar ook gelijk je administratie kunnen doen. Horeca is superbelangrijk, maar daar komt ook een stuk gezondheid en advies bij kijken.” Van Zetten ziet vooral kansen voor kleinere merken die zich in zo’n warenhuis in binnensteden kunnen verenigen. 

Concrete plannen om V&D als zo'n modern fysiek warenhuis te laten terugkeren zijn er niet, benadrukt Van Zetten. Online heeft V&D een klein halfjaar na de start inmiddels tweeënhalf miljoen euro omzet behaald, de helft van de vijf miljoen die voor het eerste jaar ten doel is gesteld. “We willen ieder jaar verdubbelen.”

Lees op RetailTrends meer over hoe Van Zetten een toekomstig warenhuis voor zich ziet.

Reacties 6


Frits Kooistra 29 jan, 00:55

Ligt toch echt aan t prijsbeleid.
De klant laat zich niet meer bedonderen


henny van Veen 29 jan, 11:37

Elke retailer is een magazijn (zo als het heel vroeger hete) waar diverse stromen bij elkaar komen, goederen, bezoekers, food, mandjes, winkelwagens, personeel, etc. etc. Beleving van die omgeving is belangrijk, daarmee kan een groot warenhuis, shoppingmall, winkel het redden. Ik zie erg veel saaie niet inspirerende verkoop omgevingen die mij, maar zeker jongere mensen niet boeien. maak het intressant om er te zijn, maak het zo dat ze een foto op instagram plaatsen. dan is er nog van alles mogelijk. En dat voor de juiste prijs.


Peter ‘T Hoen 29 jan, 11:39

Opsommen van trends en voorbeelden die (al lang) spelen zegt me niets. Wanneer deze man een echt plan heeft is het pas nieuws. Dan ga ik luisteren.


Bernardo Provenzano 29 jan, 11:54

Ronald wat een grote visionaire retail goeroe ben je! ik mis alleen nog de woorden "beleving", "omnichannel" en "experience" in je betoog. Ik voorzie een gouden toekomst voor de V&D online.....


Seb Seb 29 jan, 11:54

Chelsea Market in New York is hét toonvoorbeeld dat een warenhuis wél werkt, als je het creatief en anders insteekt.


Reinder Koornstra 29 jan, 14:15

Van Zetten zegt aan ene kant dat warenhuizen geen kans meer maken, en tegelijkertijd hoe Hudson's Bay zich zou kunnen verbeteren om dat wél te doen!
Nou, dat laatste weet elke warenhuiskenner (een mensensoort die op die webwinkeldagen heel zeldzaam is), en wat het eerste betreft: Van Zetten heeft de fysieke winkel afgezworen!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!