'Niet producent, maar consument moet vervuilende producten betalen'

'Niet producent, maar consument moet vervuilende producten betalen'

Voor producten die het klimaat belasten zou een zogenoemde ‘vergoeding extra kosten’ (VEK) aan de prijs moeten worden toegevoegd. Daarvoor pleit onderzoeksbureau CE Delft in een recent uitgebrachte studie.

De VEK wordt net als de btw geheven bij de verkoop van een product. In plaats van de toegevoegde waarde, worden zaken als CO2-uitstoot en andere ‘externe kosten’ belast. De VEK zou volgens de onderzoekers een vaste waarde moeten krijgen per uitgestoten ton CO2, waarbij andere broeikasgassen worden omgerekend naar CO2. Op de korte termijn pleit CE Delft voor een bedrag van honderd euro per ton, terwijl om de opwarming van de aarde echt te bestrijden aan 250 euro per ton moet worden gedacht.

Prijzen moeten maatschappelijke prioriteiten weerspiegelen, zegt Sander de Bruyn die het onderzoeksteam leidt. “Het alternatief voor het prijsmechanisme is namelijk moraliseren, het vingertje heffen en zeggen tegen mensen wat ze wel en niet moeten doen, en dat moeten we vermijden.” De oplossing is daarom volgens hem een systeem te ontwikkelen waarin niet de producenten, maar de consumenten een CO2-vergoeding betalen. “Als wij nu de externe kosten laten vergoeden, dan maken we iets duur dat we willen afremmen.”
 

Reacties 2


Herman van Wissen 4 feb, 15:56

Alleen Co2 is inderdaad te simpel maar is wel een begin van het anders denken. In wezen staat de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen op het spel. De producenten en de verkoopkanalen kunnen direct invloed uitoefenen op de kwaliteit van het product en de wijze waarop dat producten gemaakt wordt. Wanneer je als producent producten maakt die gezond zijn voor een mens (zonder schadelijke stoffen) en je produceert deze zonder co2 uitstoot etc. Dan ben je ondernemer van nu en de toekomst. Produceer je bijvoorbeeld plofkippen zul je toch echt naar een ander productiesysteem moeten. En dit geldt dus voor heel veel producten en heel veel ondernemingen.


R Donselaar 1 feb, 22:19

Alleen naar Co2 kijken is een gemiste kans en draagt niet bij aan het verbeteren van de duurzaamheid. Een product wat goed (laag) scoort op Co2 uitstoot maar veel uitstoot van Toxiciteit met zich meebrengt hoort hoog belast te worden. Regels, en calculaties, zijn hierover reeds jaren geleden in Europees verband afgesproken, de zogenaamde MKI-waarden (Milieu Kosten Indicator). Het lijkt erop dat met het VEK en de MKI het wiel opnieuw wordt uitgevonden.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!