De missie van Marqt liegt er niet om: het voedselsysteem eerlijker maken. Dat valt niet mee met zestien winkels, omringd door supermarktgrootmachten. In het februarinummer van RetailTrends voelen we topman Joost Leeflang aan de tand hoe hij dat voor elkaar wil krijgen en ook nog eens in combinatie met – op termijn – zwarte cijfers. Zes vragen die het interview in het magazine niet hebben gehaald.
Jullie zestiende winkel die recent opende, betekende de eerste volgens een nieuw concept. Wat zijn de uitgangspunten daarvan?
“Het is eigenlijk voortbouwen huidige concept. Als je er binnenkomt, herken je het direct als Marqt. De goede dingen hebben we uitvergroot, de mindere weggelaten. Belangrijke punten zijn hulp in de keuken en kant-en-klaarmaaltijden, waar Marqt zeker in grootstedelijk gebied erg bekend om is. Consumenten hebben daar steeds meer waardering voor, omdat ze in hun dagelijkse patroon soms geen tijd hebben om te koken en daar een oplossing voor zoeken. Daarom hebben we in de winkel een makkelijk rondje gebouwd, waar je snel je keuzes voor de maaltijd van die avond kunt maken en...
De missie van Marqt liegt er niet om: het voedselsysteem eerlijker maken. Dat valt niet mee met zestien winkels, omringd door supermarktgrootmachten. In het februarinummer van RetailTrends voelen we topman Joost Leeflang aan de tand hoe hij dat voor elkaar wil krijgen en ook nog eens in combinatie met – op termijn – zwarte cijfers. Zes vragen die het interview in het magazine niet hebben gehaald.
Jullie zestiende winkel die recent opende, betekende de eerste volgens een nieuw concept. Wat zijn de uitgangspunten daarvan?
“Het is eigenlijk voortbouwen huidige concept. Als je er binnenkomt, herken je het direct als Marqt. De goede dingen hebben we uitvergroot, de mindere weggelaten. Belangrijke punten zijn hulp in de keuken en kant-en-klaarmaaltijden, waar Marqt zeker in grootstedelijk gebied erg bekend om is. Consumenten hebben daar steeds meer waardering voor, omdat ze in hun dagelijkse patroon soms geen tijd hebben om te koken en daar een oplossing voor zoeken. Daarom hebben we in de winkel een makkelijk rondje gebouwd, waar je snel je keuzes voor de maaltijd van die avond kunt maken en ook weer snel vertrekken. En voor mensen die net iets meer tijd hebben, zijn er wat componenten van een maaltijd, waarbij een aantal moeilijke delen al klaar zijn en een aantal andere eenvoudig te maken. De winkel is dus zo opgebouwd dat hij voldoet aan de wensen van de consument op dit moment.”
Kunnen we dit concept ook in al jullie andere winkels verwachten?
“Voor een deel passen die al daar binnen en deels zullen we ze moeten aanpassen. We zullen het concept zowel voorwaarts als achterwaarts integreren, terwijl we het intussen blijven aanscherpen. Iedere nieuwe winkel die we openen, zal volgens dit nieuwe idee zijn.”
Bij de lancering van het nieuwe concept werd onder meer gesteld dat veel klanten Marqt als een buurtwinkel beschouwen. Zijn jullie daar blij mee?
“Dat had meer betrekking op veranderend gedrag, zeker stedelijk gebied, waarbij steeds dichter bij het eetmoment wordt beslist over wat men gaat eten. Mensen hebben geen tijd, want moeten naar yogales of de kinderen naar voetbal brengen, dus halen ze even snel wat. Dat is waar we op inspelen. Vroeger hadden we uitpuilende vriezers en koelkasten, maar nu koopt bijna niemand meer één dag voor de hele week in. Bovendien bestaat in 2023 twintig procent van de huishoudens uit één persoon.”
Wat betekent dat voor de functie van jullie winkels?
“Dat die veel meer een antwoord moet vormen op de vraag: wat ga ik vanavond doen? Ga ik sporten, of gezellig samenzijn met familie. Daarnaast merken we een groot verschil in klanten die doordeweeks of in het weekend komen. Doordeweeks is het publiek heel wisselend, maar op zaterdag komt de echte kookconsument om lekkere dingen te kopen. Het borreleiland is dan favoriet. Verder willen mensen minder ergens naartoe om inkopen te doen, dat wil je relatief dichtbij kunnen doen. Dus de totale manier van kopen verandert enorm."
Jullie hebben de ambitie om het voedselsysteem te veranderen, maar zijn een vrij kleine speler. Merken Albert Heijn en Jumbo überhaupt iets van jullie bestaan?
“Dat weet ik niet. Als ik bij een opening van ons zie hoeveel mensen er herkenbaar van andere retailers aanwezig zijn, dan denk ik dat ze er wel naar kijken. Maar wij willen absoluut niet ten opzichte van Albert Heijn of Jumbo onze positie innemen. Het is een hele specifieke consument die bij ons koopt. En we merken dat iemand die eenmaal een keer is geweest ook blijft komen.”
Ook die grote spelers zetten steeds meer in op de kernwaarden waar Marqt op gebouwd is. Brengt dat jullie bestaansrecht in gevaar?
“Alleen al de toegang tot supermarktland is voor een deel gerelateerd aan vestigingspunten. Als zij door daardoor de taart kunnen vergroten, is dat alleen maar goed. Er blijft meer dan voldoende ruimte over voor ons. Wij moeten een versnelling genereren, maar het aanbod moet ook mee kunnen groeien. We willen onze leveranciers niet allerlei financiële risico’s laten nemen, maar gestaag met ons mee laten groeien, zonder dat ze concessies moeten doen op het gebied van bodemgebruik en andere zaken. Het systeem mag niet zo onder druk komen te staan dat wie dan ook in de keten een concessie moet doen. We zoeken naar continue harmonie in dat spel, in ons ecosysteem. En onze stelling is dat je als consument het verschil moet kunnen proeven dat wij op een andere manier produceren. De smaak levert het bewijs dat het op een goede manier gemaakt is.”
Joost Leeflang gaat in het februarinummer van RetailTrends uitgebreid in op de missie van Marqt, zijn visie op de foodwereld en de kansen om de duurzame supermarktketen naar winst te leiden. Klik hier om het magazine digitaal te lezen. Nog geen member? Klik hier voor een membership.