Verkoopgesprekken tussen supermarkten en fabrikanten worden in de toekomst steeds vaker door robots gevoerd. Dat stelt Nils van Dam, oud-topman van Unilever België, in De Financiële Telegraaf.

“Prijsonderhandelingen in de retailsector zijn zeer ingewikkeld”, stelt Van Dam. Het is volgens de topman voor retailers daarom nu al interessant om zich tijdens zulke onderhandelingen bij te laten staan door kunstmatige intelligentie. 

Het nadeel van hoe de gesprekken op dit moment worden gevoerd, is dat ze minder creatief zijn. Er wordt door inkopers en categoriemanagers vanuit een supermarkt vooral over de prijs onderhandeld. Van Dam geeft aan dat een robot-computer verder kan denken, mits hij de juiste gegevens ingevoerd krijgt. “Denk bijvoorbeeld aan het verminderen van het aantal producten in een schap, waardoor de keuze voor de klant makkelijker wordt, het merk meer schapruimte krijgt en de supermarkt uiteindelijk bespaart”, geeft Van Dam aan. “Een robot is in staat dit soort onderhandelingsruimte zichtbaar te maken.”  

Van Dam denkt dat in 2025 de techniek zover ontwikkeld is, dat er robots zijn die alle onderhandelingsgesprekken voeren. Er is dan alleen nog een mens nodig voor het ‘drukken op de groene knop’. In de voorfase helpt een robot vooral bij het creëren van oplossingen, later in een opperende setting.