'Hudson’s Bay wil lagere huur en minder meters'

'Hudson’s Bay wil lagere huur en minder meters'

Hudson’s Bay probeert voor al zijn Nederlandse warenhuizen een huurverlaging af te dwingen. In ruil daarvoor wil de retailer meters afstaan aan andere winkels, laten betrokkenen weten aan het AD.

Hudson’s Bay heeft met name problemen met de bovenste verdiepingen van zijn warenhuizen, zegt ceo Jeroen Lokerse van Cushman & Wakefield. “Die trekken onvoldoende klanten.” De warenhuisketen is bereid ruimte af te staan aan andere retailers. “Als dat te moeilijk is, valt ook te denken aan kantoren, hotels of woonruimte”, aldus Lokerse.

Vastgoedeigenaren zouden weinig bereidheid tonen om mee te werken aan de huurverlaging. Ze wijzen op de langjarige huurcontracten die in 2016 zijn afgesloten met Hudson’s Bay. Die overeenkomsten zijn voor twintig jaar afgesloten en bevatten opties om de overeenkomst vijf keer met tien jaar te verlengen. ‘De inkt van die huurcontracten is nog maar net droog’, stellen zij.

Hudson’s Bay zou in Nederland een sluiting of faillissement overwegen, zo schreef WirtschaftsWoche vorige week op basis van interne documenten. Als de warenhuizen op de huidige voet doorgaan, loopt het verlies op tot een miljard euro tegen 2028. Vorig jaar zouden de Nederlandse winkels zo’n tachtig miljoen in het rood hebben gestaan. Hudson’s Bay heeft inmiddels vijftien winkels in ons land, waarvan de laatste twee vorige maand nog open gingen.
 

Reacties

Je zou haast denken dat ze bij Hudson’s Bay voor het eerst warenhuizen openen. Zo stuntelig als ze nieuwe filialen openen heb ik nog nergens gezien: Een hoop PR kabaal.....voor niks. Natuurlijk leveren etages per vloer snel 50% minder op, maar dat is toch niks nieuws? Dan open je op die hogere etages afdelingen die zelfstandig meer mensen trekken, of/en je gebruikt de bovenste etage voor events! En met die claim op lagere huren maken ze zich compleet belachelijk, natuurlijk! Ik vrees dat die winkels net zo snel sluiten als ze geopend werden! Voor dit type warenhuis bestaat geen markt meer!

Geplaatst door Reinder Koornstra op 15 april 2019 om 13:36

Goh niet eens meer bricks and clicks ? Maar warenhuizen hebben sowieso geen overlevingskans meer in dit NL, en binnen afzienbare tijd ook niet meer in de landen om ons heen. Wanneer je bij Venlo de grens over gaat en je rijdt ongeveer 20km over de [61] dan kom je een hele stad met alleen maar internetwinkelmagazijnen tegen. Het zal mij dan ook niets verbazen dat hier op termijn alles vandaan wordt geleverd aan heel europa.

Geplaatst door Marcel van ByMarcel.nl op 15 april 2019 om 15:06

Naar het schijnt zijn de bankgaranties aan de verhuurders verstrekt door de moeder en niet door HB Nederland. Een failisement van de Nederlandse BV lost dus wel iets op, de moeder blijft aansprakelijk voor de huurverplichting. Kostenpostje van 19 x circa 2,8 milj. x 15

Geplaatst door Kees Winkelier op 15 april 2019 om 15:08

Een bankgarantie is doorgaans voor 3 maanden huur en geen garantie voor de hele huursom... Dat neemt niet weg dat het treurig is. Warenhuizen hebben waarschijnlijk geen toekomst, 30% van de retail zal sluiten en alles wordt on-line verkocht, maar on-line partijen (ook de grote) verdienen nauwelijks iets aan kleding en schoenen (de kern activiteit van Hudson's Bay). En toch hoor je weinig kritische geluiden over on-line en tegelijkertijd worden bedrijven als Hudson's Bay en ook Blokker in de media graag neergezet als ouderwets en achterhaald. Het stemt me droevig.

Geplaatst door A. Bode op 15 april 2019 om 15:29

De bankgarantie heeft een eerste waarde van 3 maanden, dat klopt. Neemt niet weg dat de HB moeder een zekerheidsstelling heeft afgegeven en dus aansprakelijk is voor de niet te ontvangen huurpenningen over de volle 20 jaar.

Geplaatst door Kees Winkelier op 15 april 2019 om 16:08

Dat wilde V&D ook destijds zie hoe dat geëindigd is! Hudson*s Bay gaat het niet redden in Nederland!

Geplaatst door T D op 15 april 2019 om 21:07

Vraag is natuurlijk wel waar die garantie is achtergebleven na de verkoop van de (Nederlandse) activiteiten. Als de koper het zinkende schip doorzag, dan zal de garantie zijn achtergebleven in Canada. Is overigens wel aardig brutaal (/ zakelijk) om, nadat de verhuurders de verbouwing en inboedel hebben betaald dan wel voorgeschoten nu te gaan heronderhandelen.

Geplaatst door Jan Peiter op 16 april 2019 om 20:32

Laatste nieuws

RetailTrends