Hutspot heeft inmiddels ruim zes jaar een plekje veroverd in het Nederlandse winkelbeeld. En in die tijd heeft de RetailRookie niet stil gezeten. Er werd een bar geopend (en weer gesloten), een eigen productenlijn gelanceerd, verschillende evenementen georganiseerd en de teller van het aantal winkels staat binnenkort op zeven.
Medeoprichter Nick van Aalst vertelt wat we de komende tijd nog meer van deze veelzijdige retailer kunnen verwachten. Het gesprek vindt plaats in het Amsterdamse winkelcentrum Magna Plaza, dat vlak naast de Dam ligt. Het monumentale gebouw wordt de zesde plek waar Hutspot vestigt en het betekent de derde winkel in onze hoofdstad. De ruimte van 750 vierkante meter is nu nog leeg en wit, maar dat gaat snel veranderen vertelt Van Aalst. “Het wordt een kleurrijke winkel met grote kleurvlakken en bijzondere vormen.” De winkel opent deze zomer en is een Amsterdamse knipoog naar toeristen waar voor een deel wordt ingezet op lokale producten. De keuze voor Magna Plaza ligt niet voor de hand, meent Van Aalst. Het winkelcentrum bevindt zich dan wel op een centrale locatie, maar een echte trekpleister is het nog...
Hutspot heeft inmiddels ruim zes jaar een plekje veroverd in het Nederlandse winkelbeeld. En in die tijd heeft de RetailRookie niet stil gezeten. Er werd een bar geopend (en weer gesloten), een eigen productenlijn gelanceerd, verschillende evenementen georganiseerd en de teller van het aantal winkels staat binnenkort op zeven.
Medeoprichter Nick van Aalst vertelt wat we de komende tijd nog meer van deze veelzijdige retailer kunnen verwachten. Het gesprek vindt plaats in het Amsterdamse winkelcentrum Magna Plaza, dat vlak naast de Dam ligt. Het monumentale gebouw wordt de zesde plek waar Hutspot vestigt en het betekent de derde winkel in onze hoofdstad. De ruimte van 750 vierkante meter is nu nog leeg en wit, maar dat gaat snel veranderen vertelt Van Aalst. “Het wordt een kleurrijke winkel met grote kleurvlakken en bijzondere vormen.” De winkel opent deze zomer en is een Amsterdamse knipoog naar toeristen waar voor een deel wordt ingezet op lokale producten. De keuze voor Magna Plaza ligt niet voor de hand, meent Van Aalst. Het winkelcentrum bevindt zich dan wel op een centrale locatie, maar een echte trekpleister is het nog niet.
Een groot deel van de gevestigde winkelpanden staat leeg en daarnaast moet de naamsbekendheid nog groeien, denkt Van Aalst. Hij verwacht dat dat de aankomende tijd eraan gaat komen. De bovenste verdieping van het pand werd onlangs omgedoopt tot The Food Department, waar een kleine twintig Amsterdamse horecaondernemers zich huisvesten. Een aanwinst voor het winkelgebied, meent de Hutspot-oprichter. Qua retailers zien we onder meer namen als Sissy-Boy, America Today en Lacoste. “Het winkelcentrum is nog niet af, maar heeft wel veel potentie. Dat is iets waar we uitdaging in zien. We proberen met onze komst weer andere retailers aan te trekken, waardoor het uiteindelijk een bruisend winkelgebied wordt. Dat is met onze winkels op de Amsterdamse Van Woustraat en in Eindhoven bijvoorbeeld ook gelukt, dus ik hoop hier weer.”
Belgische Hutspot
Naast een derde filiaal in Amsterdam staan er meer winkelopeningen in eigen land op de planning. Begin augustus wordt de winkel in de voormalige Houtmarktpassage in Breda geopend. Het betekent de zevende winkel voor Hutspot en de tweede winkel in het zuiden van het land, nadat Eindhoven al was aangedaan. Daarnaast wordt druk gezocht naar een locatie voor een achtste filiaal, het liefst in Maastricht of Haarlem. En de retailer vestigt zich in de Mall of The Netherlands in Leidschendam, een nieuw winkelcentrum dat volgend jaar zijn deuren opent.
Voorlopig zijn dat allemaal plannen in eigen land. Maar hoe zit het met stappen over de grens? “Er zijn bijna elke maand wel gesprekken met verhuurders in Antwerpen, dus waarschijnlijk is dat de eerste buitenlandse stap begin volgend jaar.” Daarnaast lijken landen als Duitsland en Frankrijk potentiële kandidaten, maar Van Aalst sluit ook steden als New Orleans en Kaapstad, zoals hij eerder vertelde, nog steeds niet uit. “Het is niet zo dat we daar over een jaar een winkel gaan openen, maar de ambitie is er nog wel altijd.”
Hoewel expansie de ambitie is, moet het wel ‘behapbaar’ blijven, stelt Van Aalst. “We gaan nu in redelijk korte tijd van vijf naar acht winkels. En straks dus naar negen of zelfs tien. Daar gaan de nodige leerprocessen uit voortkomen, die we eerst aan willen gaan voordat we aan nummer elf of twaalf gaan denken.” Een van de leerprocessen voor Hutspot was het afstand doen van de horeca in zijn winkels. Na twee en een half jaar verdween de bar in het filiaal op de Van Woustraat en in de winkel in Utrecht maakte de horeca plaats voor een kapper. “In het begin waren we bang dat we horeca nodig hadden om aantrekkelijker te zijn en sfeer te creëren. Maar toen we besloten hier afstand van te doen, pakte dat juist goed uit. De winkel zelf is al spannend genoeg en we voegen op een andere manier extra’s toe. Zo verzorgen we diners in onze winkels en organiseren we festivals in samenwerking met Amsterdamse dj’s.”
Hutspot als springplank
Het inzetten op onzekere locaties en niet bang zijn om te veranderen, zijn twee zaken die ervoor zorgt dat het Hutspot-concept goed werkt, meent Van Aalst. “We kijken met een frisse blik naar retail en zijn niet bang voor een uitdaging.” Het modulaire winkelconcept van Hutspot biedt nog altijd plek aan verschillende merken, van kleding tot meubels tot kunst. Belangrijk is dat de drempel laag blijft, zodat merken Hutspot makkelijk kunnen benaderen. “Nu we groter worden kunnen we iets selectiever zijn in de merken die we wel en niet toelaten. We worden benaderd door merken, maar gaan zelf ook op zoek naar lokale merken die qua stijl in onze winkel passen.”
Ace & Tate is een van de bekende merken die Hutspot gebruikte om zijn producten een fysieke plek te geven. Inmiddels telt het brillenmerk 32 eigen winkels in binnen- en buitenland en is het een voorbeeld van hoe Hutspot als springplank voor andere merken dient. “Een ander mooi voorbeeld is de Pikaplant. De oprichter kwam met drie potten binnen in ons filiaal op de Van Woustraat en een paar maanden later verkocht hij in Tokio en New York. Dat is wel heel kenmerkend voor hoe Hutspot andere retailers kan helpen een onderneming te starten.”
Eigen collectie
Een jaar geleden lanceerde de RetailRookie zijn eigen webshop. Die dient meer als ondersteuning noemt Van Aalst, en wordt vooral gebruikt om extra service te bieden. De oprichter ziet online nog altijd niet als de toekomst. “Ik ken weinig mensen die er geld mee verdienen. Maar je kunt niet achterblijven en moet wel iets aanbieden. We hebben de mensen het liefste in de winkel.” Tegelijkertijd met de website bracht Hutspot een eigen collectie op de markt, die vooral uit kleding bestaat. De retailer wilde zo een bepaalde basis aanbieden en daarnaast was er zo meer controle over de productie.
“Daarnaast is als ondernemer niets leuker dan je eigen producten voorbij zien komen. Voorheen was het zo dat op het moment dat een item uit de tas was, het niet meer Hutspot was. Nu kan dat wel het geval zijn. Net als de Hutspot-tasjes. Het geeft na zes jaar nog steeds een kick als ik deze op straat voorbij zie komen.” De eigen collectie bestaat uit rustige tonen en heeft weinig prints. In de toekomst is het bedoeling dat er meer uitgesproken items gaan komen. Daarnaast wordt het aandeel van de lijn verdrievoudigd: van vier naar ongeveer vijftien procent. “We geloven in het hebben van een eigen label in combinatie met de traditionele multibrands.”
Gouden toonbladen en marmeren vloeren
Een uitdaging vindt Van Aalst het om te blijven vernieuwen en interessant te blijven. Ook is het financieren van groei lastig. “Hoe groter je wordt, hoe meer je moet investeren. Dat is soms lastig zonder hulp van grote investeerders. Daarom hebben we onlangs een regeling kunnen treffen met een partij die ons gaat helpen om verdere stappen te ondernemen. Als dat goed gaat, komt hij aan boord.” Daarbij is het volgens van Aalst wel belangrijk om een eigen koers te blijven varen en op de Hutspot-manier verder te gaan. “We gaan onze winkels niet ineens van gouden toonbladen voorzien of marmeren vloeren in onze winkels leggen, maar het geeft wel meer ruimte. Bijvoorbeeld voor buitenlandse plannen of misschien voor de komst van een Hutspot-hotel. Dat lijkt me geweldig. Mensen een slaapplek aanbieden in Amsterdam en daarmee als merk 24 uur per dag zichtbaar zijn. Als retailer blijft het denk ik belangrijk om van dit soort bijzondere uitstapjes te doen.”