'Bezorgschaamte' moet impact van pakketjes duidelijk maken bij consument

'Bezorgschaamte' moet impact van pakketjes duidelijk maken bij consument

Gratis bezorgen is bij veel consumenten nog een doorslaggevende factor voor het plaatsen van een bestelling. Dat blijkt uit een onderzoek van Manhattan Associates, dat in handen is van het AD. Het onderzoeksbureau pleit ervoor dat webshops een zekere 'bezorgschaamte' aanwakkeren, om de impact van bestellingen bij consumenten duidelijk te maken.

In het onderzoek geeft vijftig procent aan gratis bezorgen belangrijk te vinden. Dertig procent vindt het belangrijk dat het pakketje gratis retour gestuurd kan worden. Dat wordt zelfs verkozen boven een snelle financiële afhandeling. 

Volgens Pieter van den Broecke, managing director Benelux en Duitsland bij Manhattan, is het zaak dat webwinkels bezorgschaamte aanwakkeren bij de consument. Niet alleen om economische redenen, maar ook om bewustwording van de impact op het klimaat aan de kaak te stellen. "Het zou bijvoorbeeld helpen als er bij elke bestelling een CO2-indicatie wordt geplaatst. Een soort CO2-footprint die aangeeft hoeveel kilometer er moet worden afgelegd voor jouw trui of broek en het effect daarvan op het klimaat", vertelt Van den Broecke.

Worden er geen maatregelen getroffen, dan kan het volgens Van den Broecke niet anders dan dat webshops kosten gaan rekenen voor verzenden en retourneren. "Grote webwinkels als Zalando, Asos en H&M hebben aangegeven in het buitenland kosten in rekening te brengen voor het retourneren van online bestellingen. Bij Zalando wordt de helft van de bestellingen teruggestuurd. Dan moet je iets doen."

Reacties

Bezorgschaamte ? Wat een onzin. De consument gaat voor de goedkoopste en gemakkelijkste oplossing. Als webshops niets rekenen voor de bezorgkosten is dat hun keuze en dat gaat dan ten koste van hun rendement.
Helaas verdwijnen er nu te veel winkels uit het straatbeeld door de concurrentie van webshops. Jammer voor de middenstanders en het geeft leegstand in onze mooie en gezellige winkelstraten. Ook daar lijkt de consument helaas niet mee te zitten.
Ik pleit dan ook voor " Webshop schaamte "

Geplaatst door Hans Janssen op 19 juni 2019 om 11:20

Tot op zekere hoogte ben ik het hier mee eens... Maar wat als iedereen dan maar in de auto stapt om te gaan shoppen... dat zijn dan bijv. uit 1 dorp 10 mensen, volgens mij is het dan milieuvriendelijker om een bezorger te laten rijden..

Ik ben overigens wel gewoon een voorstander van lokaal kopen..

Geplaatst door Jefry de Bruijn op 19 juni 2019 om 12:32

Bezorgschaamte is een term bedacht door bejaarden, mierenneukers of winkelketens die (online) niet mee kunnen komen.

Het rekenen van bezorg- en retourkosten is een keuze van de winkelier. Moet ik mij daarvoor schamen? Wat een onzin. Ze zullen wel genoegen nemen met een lagere marge.

Geplaatst door Henk Vis op 19 juni 2019 om 13:25

https://HappyDoor.nl/ helpt

Geplaatst door Ingela De Witte op 19 juni 2019 om 23:18

Laatste nieuws









RetailTrends