Monden vallen open in de 'winkel van de toekomst'

Monden vallen open in de 'winkel van de toekomst'

Future Store Arnhem is nauwelijks een week officieel open, maar wordt al overspoeld door aanvragen van bedrijven die er een kijkje willen komen nemen. In het pand aan de Jansbinnensingel, waarin enkele jaren een Vitesse-winkel zat, worden 45 innovaties getoond. "Vaak staan ze met open mond te kijken", zegt Ger Boersma, een van de initiatiefnemers.

Boersma is een ervaren retailman. Hij werkte onder meer bij V&D, M&S en Oilily. Ook schreef hij het boek Retail in Oorlog. Hij geeft samen met Kasper Kwant een rondleiding van anderhalf uur. Kwant is, in diens eigen woorden, de nerd. De technische man dus. 

Bij binnenkomst is het al raak
Bezoekers stuiten bij binnenkomst meteen al op een innovatie: een klantenteller. Maar dan wel een slimme klantenteller, die kan zien of iemand binnenkomt of juist weggaat. Bij de ingang hangt ook een camera die veel meer registreert. Kwant: "Zoals: is het een man of een vrouw, komt de klant alleen, als koppel of als groep binnen? En hij kijkt naar je gemoedstoestand: ben je neutraal, ben je vrolijk, ben je sceptisch of ben je boos?"

Gegevens waar...

Future Store Arnhem is nauwelijks een week officieel open, maar wordt al overspoeld door aanvragen van bedrijven die er een kijkje willen komen nemen. In het pand aan de Jansbinnensingel, waarin enkele jaren een Vitesse-winkel zat, worden 45 innovaties getoond. "Vaak staan ze met open mond te kijken", zegt Ger Boersma, een van de initiatiefnemers.

Boersma is een ervaren retailman. Hij werkte onder meer bij V&D, M&S en Oilily. Ook schreef hij het boek Retail in Oorlog. Hij geeft samen met Kasper Kwant een rondleiding van anderhalf uur. Kwant is, in diens eigen woorden, de nerd. De technische man dus. 

Bij binnenkomst is het al raak
Bezoekers stuiten bij binnenkomst meteen al op een innovatie: een klantenteller. Maar dan wel een slimme klantenteller, die kan zien of iemand binnenkomt of juist weggaat. Bij de ingang hangt ook een camera die veel meer registreert. Kwant: "Zoals: is het een man of een vrouw, komt de klant alleen, als koppel of als groep binnen? En hij kijkt naar je gemoedstoestand: ben je neutraal, ben je vrolijk, ben je sceptisch of ben je boos?"

Gegevens waar je veel mee kunt. Komt er bijvoorbeeld een groep mannen binnen, dan kun je ervoor kiezen om meer bierreclames in de winkel te tonen. "Of meneer Jansen komt binnen. En van hem weten we - omdat hij daarvoor toestemming gegeven heeft - dat hij veel Profuomo koopt. Dan gaan we de marketinguitingen op de schermen meer Profuomo maken."

En zo gaat het verder langs onder meer prijskaartjes die via spraaktechnologie kunnen worden aangepast, een systeem dat weergeeft wat de conversie is van een product dat wordt meegenomen naar de paskamer en een machine die geur afgeeft. De informatie die dit oplevert, kan online via een dashboard realtime worden geraadpleegd.

Veel retailers snappen het niet
Er gaat voor veel bezoekers een wereld open, ziet Boersma. "Ik durf te zeggen dat in Nederland heel veel retailers niet weten waar het over gaat. Jan Meerman van INretail roept in 2018 dat tachtig procent van de winkeliers het niet gaat redden, pesoonlijk denk ik dat zeker nog dertig procent van de retailers zal omvallen. Als degenen die overblijven en die nieuw instromen vanuit de mbo-opleidingen maar goed weten wat er aan de hand is in de technische wereld, dan krijgen we weer een gezonde retailwereld. De oude retailer die een schoenwinkeltje heeft, die zijn deurtje opendoet en afwacht tot er een klant binnenkomt, heeft geen schijn van kans."

Boersma is soms verbaasd over het kennisniveau. "Dat je niet alles wil bijhouden: prima. Maar rudimentaire zaken als het hebben van RFID (een technologie om van afstand informatie op te slaan en af te lezen, bijvoorbeeld voor voorraadbeheer, red.), het kennen van je klant, het hebben van een CRM (software om het klantenbestand op te slaan en te gebruiken, red.), dat moet je wel weten. Dat zijn basisvoorwaarden voor succesvol retailen."

Kennisoverdracht staat voorop
Boersma en Kwant zijn ondernemers. Met hun platform VertilinQ kunnen alle online- en offline-kanalen en benodigde partners worden aangestuurd. Maar Future Store Arnhem moet niet als een showroom voor hun product worden gezien, zeggen ze. Het doel is kennisoverdracht. Niet alleen retailers, maar ook voor docenten op roc’s en voor overheden valt er nog veel te leren, vinden ze.

De gemeente Arnhem en de provincie Gelderland ondersteunen de store. Wethouder Jan van Dellen verrichtte de opening. De gemeente denkt dat lokale ondernemers er veel aan hebben, maar vindt het ook een mooie manier om Arnhem als techniekstad op de kaart te zetten. De provincie legt onder meer contact met roc’s en kan ook helpen met connecties in het buitenland. 

Boersma en Kwant hebben de komende weken de handen vol. Er liggen al ruim dertig aanvragen klaar. Van individuen, maar ook van bedrijven die met tien man willen komen. Ook enkele grote partijen zijn al langs geweest. Kwant: "We mogen van die groten geen namen noemen, maar ze zeiden: ‘we moeten echt nog eens met het hele managementteam komen, die moeten dit ook echt zien'."  

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!