Door: Thiemo van Spellen
CCO pakketservice DPD
Europese consumenten kopen in toenemende mate online en ook steeds vaker bij buitenlandse webshops. Zo bestelde 67 procent van de Europese e-shoppers bij een Europese webshop over de grens. Dit is een kans voor Nederlandse retailers. Tegelijkertijd neemt de concurrentie van webshops buiten Europa toe. Aankopen bij Chinese webshops worden bijvoorbeeld steeds populairder. Dit alles blijkt uit het E-shopper Barometer onderzoek van pakketservice DPD.
Consumenten die cross-border shoppen, bestellen gemiddeld bijna 2 van de 10 producten bij een buitenlandse webshop. De keuze voor een webshop over de grens wordt in toenemende mate bepaald door het vinden van betere deals, maar ook door het brede aanbod van merken en producten die lokaal niet beschikbaar zijn. Bestellingen bij buitenlandse websites zijn daarnaast vaker dan gemiddeld een speciale aankoop of een ‘guilty pleasure’.
Grenzeloos veel mogelijkheden
In 39 procent van de gevallen kozen Europese...
Door: Thiemo van Spellen
CCO pakketservice DPD
Europese consumenten kopen in toenemende mate online en ook steeds vaker bij buitenlandse webshops. Zo bestelde 67 procent van de Europese e-shoppers bij een Europese webshop over de grens. Dit is een kans voor Nederlandse retailers. Tegelijkertijd neemt de concurrentie van webshops buiten Europa toe. Aankopen bij Chinese webshops worden bijvoorbeeld steeds populairder. Dit alles blijkt uit het E-shopper Barometer onderzoek van pakketservice DPD.
Consumenten die cross-border shoppen, bestellen gemiddeld bijna 2 van de 10 producten bij een buitenlandse webshop. De keuze voor een webshop over de grens wordt in toenemende mate bepaald door het vinden van betere deals, maar ook door het brede aanbod van merken en producten die lokaal niet beschikbaar zijn. Bestellingen bij buitenlandse websites zijn daarnaast vaker dan gemiddeld een speciale aankoop of een ‘guilty pleasure’.
Grenzeloos veel mogelijkheden
In 39 procent van de gevallen kozen Europese consumenten voor een webshop in een van de omliggende landen. Als we kijken naar de omliggende landen van Nederland is vooral België een interessante afzetmarkt. Het percentage cross-border e-shoppers ligt hier op 75 procent, tegenover 42 procent in Duitsland.
Toch is het verstandig om verder te kijken, want vooral in landen waar het lokale aanbod beperkt is kopen aanzienlijk meer consumenten bij webshops over de grens. Zo is de belangstelling voor cross-border shoppen vooral in snel ontwikkelende, opkomende landen, zoals Letland (86 procent), Portugal (83), Kroatië (81), Litouwen (79), Slovenië (78) en Estland (77) groot. Bezorg- en betaalmethodes ontwikkelen hier snel, maar het lokale aanbod is vooralsnog beperkt. Dit maakt het voor retailers zeer interessante potentiële afzetmarkten.
Postkantoor gaat boven thuisbezorging
Als Nederlandse retailers zich willen richten op consumenten over de grens is het verstandig dat zij zich verdiepen in de behoeften van consumenten in het beoogde afzetgebied. We zien grote verschillen tussen de belangrijkste Europese afzetmarkten als het gaat om bezorg-, product- en betaalwensen. Waar in Nederland bijvoorbeeld 87 procent van de consumenten de voorkeur geeft aan het thuis ontvangen van een pakket, kiest in Letland 71 procent van de consumenten voor het postkantoor.
Maar ook dichterbij zijn er verschillen op te merken. Zo staat het bestellen van elektronica met 35 procent in Nederland in de top drie van meest bestelde producten. Tegenover een zevende plek in België met slechts 21 procent. En ook op het gebied van betaalwensen zijn er grote verschillen. In Nederland is internetbankieren de absolute nummer één, maar in veel andere Europese landen zoals België, Oostenrijk en Letland geeft men de voorkeur aan betaling met creditcard, factuur of overboeking.
Buitenlandse consument
Naast alle kansen voor retailers zijn er ook een aantal obstakels om rekening mee te houden. De belangrijkste drempel voor e-shoppers die nog nooit bij een buitenlandse webshop hebben besteld is onzekerheid met betrekking tot online transacties. Ook onduidelijkheid over extra fees zoals belastingen houdt hen tegen. Vertrouwen in veilige transacties en de afwezigheid van extra fees zijn daarom extra belangrijk om nieuwe cross-border e-shoppers te werven. Bezorg- en retourprocessen moeten vlekkeloos verlopen om consumenten te behouden en de veiligheid van transacties moet worden verbeterd.
Retailers die internationaal willen uitbreiden moeten deze obstakels dus eerst wegnemen. Om in een concurrerende markt te blijven groeien, doen Nederlandse retailers er verstandig aan hun blik te verruimen en de kansen in het buitenland te grijpen. De retailers die het binnenhalen van de buitenlandse consument op de lijst met goede voornemens hebben staan, doen er verstandig aan eerst te kijken naar de lokale wensen van consumenten. In de E-shopper Barometer zijn de behoeften van consumenten in 21 Europese landen inzichtelijk gemaakt. Met deze insights en een doelgerichte strategie maak je van die buitenlandse consument jouw klant.