Online retailers gaan last krijgen van de nieuwe betaalrichtlijn PSD2, dat vertellen betaalexperts in een gesprek met het FD. De nieuwe richtlijn zou online betalen ingewikkelder maken en leiden tot chaos. "Ik verwacht dat alle retailers die met de creditcard werken een knauw krijgen", zegt Just Hasselaar van Thuiswinkel.org.
Met de nieuwe betaalrichtlijn moet betaalverkeer veiliger worden, met minder fraude en criminaliteit als resultaat. Nu kan er nog eenvoudig worden afgerekend met een driecijferige creditcardcode of door op 'ok' te klikken. Met PSD2 worden onlinebetalingen een tweetrapsraket: een combinatie van wat je bezit (pinpas of telefoon) en iets wat je bent of weet (pincode of vingerafdruk), zogeheten Strong Customer Authentication (SCA). Officieel zou deze regel vanaf 14 september 2019 in moeten gaan voor alle onlinebetalingen, maar banken hebben de deadline hiervoor uitgesteld, omdat er veel onduidelijkheid heerst onder betaaldiensten.
Betaaldiensten als Mollie en Adyen zijn afhankelijk van de banken. Als zij hun betaalsysteem met de nieuwe PSD2-richtlijn te streng vormgeven, is de kans groot dat er straks transacties worden afgewezen. Niet alleen loopt de betaaldienst dan geld mis voor de transactie, ook zorgt het voor ontevreden retailers die gebruikmaken van de betaaldienst, stelt Gaston Aussems, directeur van Mollie.
Onlinepartijen vinden de nieuwe richtlijn ingewikkeld en verachten dat het klanten wegjaagt, aangezien de betaling hierdoor niet meer rimpelloos verloopt. "Dit is de Rubiks-kubus van het betaalverkeer. We gaan slaapwandelend naar een gigantische verandering waarvan niemand de gevolgen kan overzien. Het is veel te complex", stelt Guillaume Princen van betaalbedrijf Stripe. "Het effect van meer fraudedetectie moet niet overdreven worden. Natuurlijk is verificatie een grote uitdaging voor onlineretailers, maar laten we ook niet paniekerig doen. E-commerce maakt pas tien procent van ale retailomzet uit. Wie weet leidt strenger toezicht op de veiligheid wel tot meer handel", vertelt Giulio Montemagno van Amazon Pay Europe. Het Nederlandse Adyen erkent dat er meer frictie komt in het betaalproces, maar ziet ook de voordelen: minder fraude.
Reacties 0