Waarom winst bij Myomy niet op één staat

Waarom winst bij Myomy niet op één staat

Duurzame tassen maken is één, maar ervoor zorgen dat die tassen volledig circulair zijn is hele andere koek. Mede door het groeikapitaal dat Myomy do goods onlangs met een crowdfundingsactie bij elkaar kreeg, gaat het tassenmerk zijn duurzaamheidsplannen de komende jaren verder ontwikkelen, om uiteindelijk uit te groeien tot een circulair, internationaal tassenmerk. 

Oprichter Marja Baas startte tassenmerk Myomy twaalf jaar geleden, omdat ze 'iets goeds wilde doen voor de planeet'. De eerste tas was de My Paper Bag, een knipoog naar de papieren zakken die supermarktklanten gebruiken om groente en fruit in mee te nemen. Ondertussen kent het Nederlandse merk meerdere modellen en is het van plan om deze maand zijn eerste herentassen op de markt te brengen. 

In het businessplan dat Myomy maakte voor de aankomende vijf jaar, waren circulaire tassen en internationalisering de twee hoofdpijlers. Daar was groeikapitaal voor nodig. Eenmaal in gesprek met de Rabobank kwam Nx’change naar voren, een nieuw beursplatform voor kleine bedrijven. "Voorheen dacht ik dat als ik ooit wil stoppen met Myomy,...

Duurzame tassen maken is één, maar ervoor zorgen dat die tassen volledig circulair zijn is hele andere koek. Mede door het groeikapitaal dat Myomy do goods onlangs met een crowdfundingsactie bij elkaar kreeg, gaat het tassenmerk zijn duurzaamheidsplannen de komende jaren verder ontwikkelen, om uiteindelijk uit te groeien tot een circulair, internationaal tassenmerk. 

Oprichter Marja Baas startte tassenmerk Myomy twaalf jaar geleden, omdat ze 'iets goeds wilde doen voor de planeet'. De eerste tas was de My Paper Bag, een knipoog naar de papieren zakken die supermarktklanten gebruiken om groente en fruit in mee te nemen. Ondertussen kent het Nederlandse merk meerdere modellen en is het van plan om deze maand zijn eerste herentassen op de markt te brengen. 

In het businessplan dat Myomy maakte voor de aankomende vijf jaar, waren circulaire tassen en internationalisering de twee hoofdpijlers. Daar was groeikapitaal voor nodig. Eenmaal in gesprek met de Rabobank kwam Nx’change naar voren, een nieuw beursplatform voor kleine bedrijven. "Voorheen dacht ik dat als ik ooit wil stoppen met Myomy, dat ik het bedrijf naar de beurs zou brengen, zodat het gedachtegoed en wat we hebben opgebouwd altijd door blijft gaan." Dat leek voor Baas altijd veel te groot, maar met Nx’change was er een beurs die paste bij het tassenmerk.

Rabo&Crowd bracht Myomy in contact met het beursplatform. Met de crowdfundingsactie werd niet alleen 500 duizend euro opgehaald, ook heeft de Rabobank 475 duizend euro aan groeikapitaal verstrekt. Met dat kleine miljoen kan het bedrijf serieus nadenken over zijn internationale expansie en zijn circulaire plannen vormgeven. “Dat betekent dat mensen bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van een leasemodel, of dat mensen hun tassen huren bij ons en dat de tassen na gebruik weer ingeleverd worden. Wij knappen de tassen vervolgens op en verkopen ze weer bijna als nieuw. Het hebben van een Myomy-tas verandert dan in het gebruiken van een Myomy-tas.” Voor de internationale uitbreiding denkt het Nederlandse tassenmerk vooral aan Scandinavië en Engeland. Maar ook groeien in de landen waar Myomy al vertegenwoordigd is - België, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland - staat op de agenda.

Het bedrijf streeft ernaar om in 2020 zijn materialen, verpakkingen en het transport honderd procent duurzaam te maken. Ook wil Myomy ervoor zorgen dat het tweehonderd eerlijke banen gecreëerd heeft. “We zijn goed op weg. Al het leer uit India is zonder slechte chemicaliën gelooid. Volgens onze looierij is het zelfs helemaal biologisch afbreekbaar. Binnenkort hebben we onze voeringen helemaal gemaakt van gerecycled afval en we zijn over naar bijna honderd procent zeetransport”, vertelt Baas. Maar het is niet alleen van belang dat de tassen duurzaam gemaakt worden, Baas wil ook dat ze er ‘top notch’ uitzien. “Het moeten fantastische modellen zijn, met goede designs en kleuren, zodat ze kunnen concurreren met het reguliere concurrentieveld. Want duurzaam alleen is niet genoeg om het verschil te maken.”

Meer dan geld
Toewerken naar een volledig duurzame tas is mooi, maar kost ook veel tijd en geld. Iets dat ten koste gaat van de winstmarges van het product. “Onze marges zijn wat kleiner dan normaal. Onze retailers hebben een periode gehad dat de marges iets minder dan gebruikelijk waren, maar dat zijn we nu aan het inhalen”. De marges zijn in principe voldoende om winst te maken, maar tegenslagen zijn soms spannend om op te vangen, vertelt Baas. Bij Myomy draait het niet om ‘dikke auto’s of gigantische salarissen’, waardoor die marges ook wat kleiner mogen zijn. “We zijn purpose driven en willen iets anders nastreven dan alleen maar geld.” Als de eigenaresse van Myomy moest kiezen, dan zou ze liever investeren in duurzaamheid dan dat het tassenmerk meer winst zou maken. “Maar het ligt er heel sterk aan hoe stabiel het bedrijf is. Als het bedrijf niet stabiel is, dan is het de duurzaamste keuze om eerst je bedrijfsvoering te stabiliseren. Onze winst investeren we gewoon weer in het bedrijf.”

Doordat Myomy meer doelen heeft dan alleen maar winstmaximalisatie, is er naar eigen zeggen veel mogelijk bij het bedrijf. “We willen een schone planeet en een eerlijke aardbol. We willen niet dat tien mensen het kapitaal van de hele wereld in handen hebben, maar dat het eerlijker verdeeld is.” Waar veel retailers ervan overtuigd zijn dat investeren in duurzaamheid niet gaat, omdat ‘de schoorsteen moet blijven roken’, zegt Myomy dat het wel kan, want ‘waar een wil is, is een weg’. 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!