Is gemak de sleutel tot succes voor het verpakkingsvrije PuurBezorgd?

Is gemak de sleutel tot succes voor het verpakkingsvrije PuurBezorgd?

De verpakkingsvrije supermarkt is nog niet echt doorgedrongen tot de Nederlandse consument. Eerdere initiatieven als Bag & Buy en Opgeweckt Noord waren geen lang leven beschoren. Startup PuurBezorgd gooit het over een andere boeg, door de verpakkingsvrije boodschappen in weckpotten bij je thuis te bezorgen. Dat gemak moet consumenten over de streep trekken om duurzamer hun boodschappen te doen. 

PuurBezorgd is een Rotterdams initiatief dat in februari is opgezet door Martijn Bijmolt en Joeri Schoemaker. Sinds de oprichting heeft het bedrijf zo’n driehonderd klanten verzameld die allemaal hun boodschappen in weckpotten bezorgd krijgen. Bij voorgaande initiatieven moest je zelf een pot, fles of bakje meenemen naar de supermarkt om deze daar te vullen, om het vervolgens weer schoon te maken. “Mensen hebben geen zin om daar veel energie in te stoppen”, zegt Bijmolt. Daarom pakt PuurBezorgd het anders aan en brengt het de boodschappen naar de mensen toe en zorgt het zelf voor de weckpotten. Voor de weckpotten betaalt de consument 1,50 euro statiegeld. Bij een volgende bestelling wordt de pot opgehaald, gereinigd en weer in het...

De verpakkingsvrije supermarkt is nog niet echt doorgedrongen tot de Nederlandse consument. Eerdere initiatieven als Bag & Buy en Opgeweckt Noord waren geen lang leven beschoren. Startup PuurBezorgd gooit het over een andere boeg, door de verpakkingsvrije boodschappen in weckpotten bij je thuis te bezorgen. Dat gemak moet consumenten over de streep trekken om duurzamer hun boodschappen te doen. 

PuurBezorgd is een Rotterdams initiatief dat in februari is opgezet door Martijn Bijmolt en Joeri Schoemaker. Sinds de oprichting heeft het bedrijf zo’n driehonderd klanten verzameld die allemaal hun boodschappen in weckpotten bezorgd krijgen. Bij voorgaande initiatieven moest je zelf een pot, fles of bakje meenemen naar de supermarkt om deze daar te vullen, om het vervolgens weer schoon te maken. “Mensen hebben geen zin om daar veel energie in te stoppen”, zegt Bijmolt. Daarom pakt PuurBezorgd het anders aan en brengt het de boodschappen naar de mensen toe en zorgt het zelf voor de weckpotten. Voor de weckpotten betaalt de consument 1,50 euro statiegeld. Bij een volgende bestelling wordt de pot opgehaald, gereinigd en weer in het systeem gezet. “De visie van PuurBezorgd is dat het aantrekkelijker moet worden om duurzamer te leven. Dat doen we enerzijds door gemak, maar ook door de prijzen niet hoger te maken dan bij een normale supermarkt”, vertelt Bijmolt.

Bulkinkoop
De onlinesupermarkt is naar eigen zeggen met zestig procent van zijn producten goedkoper dan de reguliere supermarkt. Het overige gedeelte is vijf tot tien cent duurder. Dat het relatief goedkoop kan, heeft alles te maken met de bulkinkoop van de producten. PuurBezorgd koopt bij leveranciers zakken van tien, twintig of dertig kilo van één product. “Het prijsmodel voor bulk is anders voor een zak van dertig kilo dan voor een zakje van 250 gram voor consumenten. Dat is heel voordelig en daardoor kunnen we acceptabele marges behalen zonder dat we daar hoge prijzen voor hoeven te rekenen.” Nu worden de producten nog in zakken aangeleverd, wat alsnog zorgt voor het gebruik van verpakkingen aan de achterkant van de organisatie. Uiteindelijk is het doel om zowel de voorkant als de achterkant verpakkingsvrij te maken. Bijmolt heeft daar al ideeën over. “In de toekomst willen we herbruikbare silo’s sturen naar onze leveranciers, die dan daar gevuld worden en in ons magazijn kunnen we die silo’s dan op onze dispensers zetten.” Nu zijn er al leveranciers die in biologisch afbreekbare zakken leveren of zijn overgestapt op papier, om de jonge ondernemers tegemoet te komen in hun missie. 

De Rotterdamse startup bezorgt nu alleen houdbare, droge en vloeibare producten. Onlangs is het assortiment uitgebreid met shampoo. Uiteindelijk is het de bedoeling om ook verse producten als groente en fruit te gaan verkopen. “Je moet goed letten op de voedselveiligheid, en dat is met houdbare producten makkelijker.” Een ander bijkomend voordeel is dat houdbare producten gemakkelijker te vervoeren zijn door heel Nederland. 

Landelijke uitbreiding
Waar PuurBezorgd in eerste instantie zich richtte op de regio Rotterdam, krijgt de verpakkingsvrije supermarkt steeds meer aanvragen van buitenaf. “Echt honderden. Elke dag.” Onder meer Delfzijl en Vlagtwedde in Groningen hebben interesse in de producten die Bijmolt en Schoemaker aanbieden. Met een aantal heeft het bedrijf nu een test opgestart. Met fietskoeriers of met UPS stuurt het herbruikbare dozen op met daarin de weckpotten om te kijken of het werkt. “Tot nu toe gaat het goed en mensen vinden het leuk. Dus uiteindelijk gaan we, wellicht via crowdfunding, in heel Nederland leveren.” Ook is het bedrijf aan het onderzoeken of het via de reguliere pakketdienst zijn producten kan leveren.

Vanuit Rotterdam heel Nederland voorzien van verpakkingsvrije boodschappen is een mooi streven, maar zorgt ook voor de nodige CO2-uitstoot. Hoe wil PuurBezorgd dat doen? “Dat is inderdaad een nadeel, maar met de fietskoeriers die je in de stad kunt inzetten, zou je dat minimaliseren. Tussen de steden brengen wij het dan rond met auto’s die rijden op groen gas. Uiteindelijk willen wij ons focussen op verpakkingsvrij en voorkomen dat er afval in de keten komt.” Daarnaast gelooft de startup dat de toekomst elektrisch is en het ziet bovendien een rol weggelegd voor bezorgservices als DHL en UPS om ook hun steentje aan het milieu bij te dragen, door elektrische auto’s of auto’s die rijden op waterstof te gebruiken. 

Om door te kunnen groeien is PuurBezorgd op zoek naar een investeerder en gaat het een crowdfundingsactie opzetten. Momenteel zit het bedrijf aan een maximaal aantal klanten, omdat het kapitaal nodig heeft om meer weckpotten te kunnen kopen. Inmiddels staan er zeventienhonderd klanten op de wachtlijst die graag van de service van PuurBezorgd gebruik willen maken. Waar staat het bedrijf volgend jaar? “Dan zijn we begonnen met het bezorgen van verse producten in Rotterdam en leveren we in meerdere delen van Nederland, zodat ook Delfzijl onze houdbare producten kan bestellen.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 37.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!