Deze meubelmaker wil elke huiskamer van karakter voorzien

Deze meubelmaker wil elke huiskamer van karakter voorzien

De wereld een stukje mooier maken en de interieurs een stukje unieker. Dat is de missie van startup MOMAA, een online platform voor meubelmaatwerk uit Deventer. “Nu zie je veel woonkamers die op elkaar lijken. Het geeft niet echt het karakter van iemand weer”, vertelt medeoprichter Chiel Slinkman. 

MOMAA is in het leven geroepen toen Slinkman begin dit jaar verhuisde en op zoek ging naar maatwerk meubels. Slinkman, zelf afkomstig uit de e-commerce en eraan gewend dat alles digitaal verkrijgbaar is, stuitte op het probleem dat meubels op maat niet gemakkelijk online te bestellen zijn. “Ik heb gezocht en gezocht, maar uiteindelijk bleek dat het nog niet echt bestond. Dus toen ben ik er zelf mee aan de slag gegaan.” Samen met zijn compagnon Dries Schulten richtte hij MOMAA op, dat staat voor Meubels op Maat. Schulten, actief in de software-ontwikkeling, heeft de website en het bestelproces van MOMAA ontworpen en gebouwd. Afgelopen zondag ging de website in de lucht en inmiddels zijn de eerste ontwerpen aangevraagd. 

Het laten maken van een meubel op maat komt best nauw. Vaak heb je een bepaald beeld in je...

De wereld een stukje mooier maken en de interieurs een stukje unieker. Dat is de missie van startup MOMAA, een online platform voor meubelmaatwerk uit Deventer. “Nu zie je veel woonkamers die op elkaar lijken. Het geeft niet echt het karakter van iemand weer”, vertelt medeoprichter Chiel Slinkman. 

MOMAA is in het leven geroepen toen Slinkman begin dit jaar verhuisde en op zoek ging naar maatwerk meubels. Slinkman, zelf afkomstig uit de e-commerce en eraan gewend dat alles digitaal verkrijgbaar is, stuitte op het probleem dat meubels op maat niet gemakkelijk online te bestellen zijn. “Ik heb gezocht en gezocht, maar uiteindelijk bleek dat het nog niet echt bestond. Dus toen ben ik er zelf mee aan de slag gegaan.” Samen met zijn compagnon Dries Schulten richtte hij MOMAA op, dat staat voor Meubels op Maat. Schulten, actief in de software-ontwikkeling, heeft de website en het bestelproces van MOMAA ontworpen en gebouwd. Afgelopen zondag ging de website in de lucht en inmiddels zijn de eerste ontwerpen aangevraagd. 

Het laten maken van een meubel op maat komt best nauw. Vaak heb je een bepaald beeld in je hoofd en het is lastig om dat om te zetten in een ontwerp. Dan is het fijn om te kunnen sparren met een meubelmaker en ideeën uit te wisselen. Als het hele proces zich online afspeelt, is dat andere koek. Hoe zorg je toch dat je op één lijn zit met de klant? MOMAA vraagt bij aanvraag aan de klant om enkele foto’s te uploaden, zodat er een soort moodboard ontstaat. Ook de afmetingen worden vooraf doorgegeven. Op basis van die gegevens gaat de meubelmaker met het ontwerp aan de slag.

“We zorgen dat het ontwerp heel duidelijk is, zodat de klant goed kan zien wat hij daadwerkelijk gaat krijgen. Daarnaast zorgen we ervoor dat er goed wordt aangegeven wat de materialen, afwerkingen en kleuren van het ontwerp zijn”, vertelt Slinkman. Zo wil MOMAA voorkomen dat een klant bijvoorbeeld denkt dat de tafel die hij aanvraagt van notenhout gemaakt wordt, terwijl het ontwerp uitgaat van eikenhout. Als de klant het ontwerp accordeert, gaat een meubelmaker met het ontwerp aan de slag. De verwachting is dat het meubel met zes weken af is en bezorgd kan worden. Met de bezorging wordt het meubel thuis afgeleverd en geïnstalleerd.

Een kleur of houtsoort kan in een winkel anders zijn dan online. Hoe probeert MOMAA dat probleem te ondervangen? “Kleur blijft natuurlijk altijd een beetje subjectief en we werken met natuurlijke materialen. We proberen de kleuren zo goed mogelijk weer te geven, soms ook met kleurnummers of kleurcodes.” Om de klant houtsoorten en kleuren te laten testen, zou het in de toekomst een optie zijn om een fysieke winkel te openen, al staat dat nu nog niet op de planning. “Eerst willen we kijken hoe het concept aanslaat. Mocht daar echt behoefte aan zijn bij de klant dan kunnen we dat in de toekomst wel doen.”

Dure associatie
De term ‘maatwerk’ heeft bij veel consumenten een dure associatie. MOMAA verwacht echter dat het goedkoper kan zijn dan andere partijen. Omdat de startup zijn meubels verkoopt via internet neemt het genoegen met wat minder marge dan andere partijen. Bovendien hoopt het op grotere schaal zijn meubels te kunnen verkopen, mede door de focus op online. “Bij ons is ondertussen gebleken dat wij niet duurder hoeven te zijn dan een standaard product uit een meubelzaak. Daar zitten natuurlijk ook forse marges op.” Natuurlijk is maatwerk wel duurder dan de allergoedkoopste categorie meubels, stelt Slinkman. Maar MOMAA denkt prima te kunnen concurreren met het midden en hoge segment.

Met de maatwerk meubels hoopt Slinkman de wereld een beetje mooier te maken en de interieurs unieker, zodat een huis het karakter van iemand weergeeft. “Nu zie je veel woonkamers die allemaal op elkaar lijken, daar staan allemaal dezelfde producten in." Bovendien ziet hij steeds meer een wegwerpcultuur ontstaan in Nederland als het gaat om meubels. Door de MOMAA-meubels tijdloos en duurzaam te maken hoopt Slinkman ook de hoeveelheid afval te beperken en meubelstukken in Nederlandse huishoudens te zetten die generaties meegaan. Het stukje mooier maken is gelinkt aan de vijf procent die MOMAA van zijn winst aan een goed doel afstaat. “Dat is de belofte die we doen.”

Het meubelplatform is pas net live, maar over een jaar hoopt Slinkman een van de grotere aanbieders van Nederland te zijn op het gebied van online maatmeubelen. “Dat is mijn droom, maar we moeten zien hoe we dat gaan realiseren. Het is wel de ambitie.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!