'Amazon geeft eigen producten voorrang in zoekresultaten'

'Amazon geeft eigen producten voorrang in zoekresultaten'

Retailreus Amazon geeft producten die het bedrijf het meeste opleveren een hogere positie in de zoekresultaten. Het gaat onder meer om eigen producten. Dat schrijft The Wall Street Journal.

De zakenkrant sprak met mensen die meewerkten aan een project waarbij het algoritme na tien jaar werd aangepast. Bezoekers krijgen vaak niet meer de bestverkochte of relevantste producten te zien, maar producten waaraan Amazon het meeste kan verdienen. Deze wijziging zou intern zeer gevoelig liggen. Leidinggevenden zouden het erdoorheen hebben gedrukt, ondanks weerstand van het team dat de zoekfunctie ontwierp en van advocaten van Amazon.

Amazon heeft vooral in de Verenigde Staten een ijzersterke positie. De meeste Amerikanen beginnen hun zoektocht naar producten bij de internetgigant, blijkt uit een analyse van onderzoeksbureau Jumpshot. Amazon zit al langere tijd in de beklaagdenbank. De Europese Commissie en de Amerikaanse Federal Trade Commission onderzoeken of Amazon zijn functie als marktplaatsexploitant misbruikt. Het bedrijf zou gegevens van verkopers die gebruikmaken van zijn platform inkijken om daar zelf voordeel uit te halen. Zo zou Amazon bijvoorbeeld kunnen achterhalen welke producten populair zijn bij welke doelgroepen.

Reacties 2


Hugo Vis 19 sep, 14:39

Amazon produceert zelf en biedt die artikelen aan de door (betaalde) traffic van Amazon produceert zelf en target vervolgens via de door derden (betaalde) opgebouwde inzichten in doelgroep en bestedingsgedrag. In de kantlijn; Amazon betaalt nergens 1 cent belasting en gaat dat dus ook niet in Nederland doen. Bol.com gebruiken als platform om je artikelen te verkopen? Ik zou zeggen neem Hudson’s Bay over dan heb je meer kans om ooit iets te verdienen. Mijn advies; Build Your Own Toko, verdiep je in SEO en blijf weg van welk platform dan ook!


Peter Hogendijk 17 sep, 14:25

Bol.com doet ook niet anders.
Zodra Bol ziet dat een assortiment goed loopt, gaan ze de leverancier zelf contacten en via het eigen magazijn de artikelen zelf aanbieden.
KIJK UIT BIJ BOL.COM alvorens je PARTNER word.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!