Retailreus Amazon geeft producten die het bedrijf het meeste opleveren een hogere positie in de zoekresultaten. Het gaat onder meer om eigen producten. Dat schrijft The Wall Street Journal.

De zakenkrant sprak met mensen die meewerkten aan een project waarbij het algoritme na tien jaar werd aangepast. Bezoekers krijgen vaak niet meer de bestverkochte of relevantste producten te zien, maar producten waaraan Amazon het meeste kan verdienen. Deze wijziging zou intern zeer gevoelig liggen. Leidinggevenden zouden het erdoorheen hebben gedrukt, ondanks weerstand van het team dat de zoekfunctie ontwierp en van advocaten van Amazon.

Amazon heeft vooral in de Verenigde Staten een ijzersterke positie. De meeste Amerikanen beginnen hun zoektocht naar producten bij de internetgigant, blijkt uit een analyse van onderzoeksbureau Jumpshot. Amazon zit al langere tijd in de beklaagdenbank. De Europese Commissie en de Amerikaanse Federal Trade Commission onderzoeken of Amazon zijn functie als marktplaatsexploitant misbruikt. Het bedrijf zou gegevens van verkopers die gebruikmaken van zijn platform inkijken om daar zelf voordeel uit te halen. Zo zou Amazon bijvoorbeeld kunnen achterhalen welke producten populair zijn bij welke doelgroepen.