Winkelcentrum Mall of the Netherlands wordt een groot succes, maar zal desastreuze gevolgen hebben voor de omliggende winkelsteden. Die verwachting spreekt Roland Kahn uit in gesprek met Rupert Parker Brady in online interviewprogramma Cafe Weltschmerz.
Kahn spreekt zijn waardering uit over de visie van Mall of the Netherlands, dat hij omschrijft als een ‘hypermodern’ winkelcentrum met ‘superbeleving’, waar je als consument een hele dag kunt doorbrengen. “Maar alles eromheen, steden als Rijswijk en Zoetermeer, kun je straks weggooien.” Dat heeft ook gevolgen voor zijn eigen concepten. “In Rijswijk gaan we sluiten.” America Today is daar al dicht, terwijl MS Mode er nog wel een vestiging heeft.
Ondanks de negatieve gevolgen voor omliggende steden, is Kahn positief over de ontwikkeling van Mall of the Netherlands. Hij wijst erop dat er nu al vergelijkbare centra zijn in België en Duitsland, waar ‘bussen vol Nederlanders’ naartoe gaan. “Die kun je beter in eigen land houden.”
Kahn uit zich verder kritisch over Hudson’s Bay, dat de situatie bij zijn komst naar Nederland volgens hem ‘gruwelijk onderschat’ heeft. Het is volgens hem typerend voor de arrogantie van grote, Amerikaanse bedrijven. “Die denken dat het zo makkelijk is, maar hoeveel modespelers hebben nu werkelijk internationaal succes? Afgezien van Zara, H&M en Primark kan ik weinig ketens bedenken.”
c.t. de koning 19 sep, 22:23
Machiel R 19 sep, 18:50
Reinder Koornstra 19 sep, 16:51
Nico Dammers 19 sep, 13:25
Sandra Livingstone 19 sep, 00:17
max max 18 sep, 21:36
tom van veen 18 sep, 21:19
Sandra Livingstone 18 sep, 20:14