‘Wehkamp stunt het vaakst met nepaanbiedingen’

‘Wehkamp stunt het vaakst met nepaanbiedingen’

Een groot aantal webwinkels adverteert nog steeds met nepaanbiedingen. Wehkamp spant daarbij de kroon, meldt de Consumentenbond op basis van onderzoek.

De bond peilde gedurende drie maanden de prijzen bij honderd webwinkels. 39 online winkels boden minstens vijf keer een nepaanbieding aan. Zo bracht Wehkamp een elektrische tandenborstel aan de man voor 149 euro, een flinke korting ten opzichte van de ‘originele’ prijs van 279,99 euro. De tandenborstel bleek echter al maanden 149 euro te kosten en werd zelfs tijdelijk verkocht voor 139 euro. 

Zeven van de honderd onderzochte webwinkels gingen bij eerdere onderzoeken van de Consumentenbond ook al de mist in. De bond noemt Wehkamp één van de hardnekkigste overtreders. Het online warenhuis betuigt op zijn beurt spijt en belooft stappen te ondernemen. Naast Wehkamp gingen onder meer Otto en BCC meerdere malen de fout in. 

De bond benadrukt dat het weergeven van een onjuiste doorgestreepte prijs niet is toegestaan; het product moet daadwerkelijk voor de oude prijs zijn verkocht voor een periode van minimaal drie maanden.

Vooral tijdens Black Friday (dit jaar op 29 november) stunten retailers met prijzen. Toch laat driekwart van de Nederlanders zich zelden tot nooit verleiden door hoge kortingen, blijkt uit onderzoek van ABN AMRO. De meerderheid van de consumenten staat onverschillig tot negatief tegenover het koopjesfestijn; het zou ‘overdreven Amerikaans gedoe’ zijn en onnodige aankopen stimuleren.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends